اموزش بارداری

اموزش بارداری و بچه داری

اموزش بارداری

اموزش بارداری و بچه داری

علائم بارداری: آیا من حامله هستم؟

آیا من حامله هستم؟ علائم بارداری شامل درد پستان، تغییر عادت ماهیانه و اختلالات هورمونی است. تهوع بارداری و لکه بینی نیز از علائم حاملگی است.

آیا من حامله هستم؟

یک‌ روند بررسی اصلی و همه‌گیر و شاخصی دقیق، نشان‌دهنده‌ی باردار بودن در دسترس است. همچنین تغییرات فیزیکی نیز می‌توانند مراحل اولیه حامله بودن را نشان دهند. تمام زنان این تغییرات اولیه را ندارند و داشتن یک یا چند علامت ضرورتاً به این معنا نیست که شما باردار هستید. ولی دانستن شاخص‌های مشترک می‌تواند به شما کمک کند که بدانید که تغییراتی که شما تجربه می‌کنید نویدبخش بارداری شما هستند یا خیر.

علائم بارداری یا حاملگی

به عملکردهای خود توجه داشته باشید: واضح است که شما باید رابطه‌ی جنسی داشته باشید تا باردار شوید ولی ضرورتا این رابطه نیاز ندارد تا با دخول همراه باشد. آیا رابطه‌ی جنسی بدون کاندوم داشته‌اید؟ آیا کاندوم پاره شده است؟ آیا فراموش کردید که از قرص‌های ضدبارداری استفاده کنید؟ اگر شما کارهایی انجام دادید که شما را تحت ریسک بالایی از بارداری قرار دهند، این عامل نقش مهمی در تشخیص بارداری شما بازی خواهد کرد. هرچند اگر شما از حالات پیشگیری و دیگر روندهای احتیاطی استفاده کرده باشید، به‌احتمال‌زیاد حامله نیستید. میزان شکست بیشتر حالات مربوط به پیشگیری خیلی پایین هستند. صفر نیستند ولی کم هستند.

نکته: بیرون کشیدن آلت قبل از انزال زیاد روش قابل‌ اعتمادی برای پیشگیری از بارداری نیست.

تغییر زمان عادت ماهیانه یکی از علائم باداری

توجه داشته باشید که چه زمانی چرخه‌ی عادت ماهانه‌ی شما بر هم می‌خورد: برخی از خانم‌ها به زمان‌بندی عادت ماهانه‌ی خود توجه دارند و برخی دیگر نه، پس شما تا زمانی که یک چرخه از عادت ماهانه‌ی خود را از دست ندهید متوجه آن نخواهید شد.

  • آخرین دفعه از عادت ماهانه‌ی خود را به یادآورید. زمان‌بندی عادت ماهیانه‌ی خود را به یک رویداد متصل کنید. برای مثال هنگامی‌که به یک سفر رفتید خونریزی داشتید و یا وقتی‌که به یک کنسرت می‌رفتید؟ اگر به مدت بیش از سی روز عادت ماهیانه نداشته‌اید و از لحاظ جنسی فعال بوده‌اید، پس احتمال دارد که باردار باشید.
  • اگر عادت ماهیانه‌ی نامرتبطی داشته باشید و اگر ازلحاظ رابطه‌ی جنسی فعال بوده باشید پس باید خود را ازلحاظ باردار بودن مورد ارزیابی قرار دهید. این حالت به‌طور خاص زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما به‌طور مرتب الکل، سیگار و یا مواد مصرف کنید. بنابراین در اولین بازه‌ی زمانی سه‌ماهه به جنین خود آسیب نزنید.

به خونریزی‌های ملایم از واژن توجه داشته باشید: اگر شما خون‌ریزی کم و یا لکه در زمان قبل و یا بعد عادت ماهیانه‌ی عادی خود داشته باشید ولی اگر عادت ماهیانه‌ی شما در این زمان مقرر رخ ندهد، امکان دارد که شما خونریزی ملایم را تجربه کنید و این از علائم بارداری است.

به تفاوت در پستان‌های خود توجه داشته باشید: زمانی که شما باردار هستید (به‌خصوص برای اولین بار)، تغییرات ایجادشده در پستان معمولاً اولین نشانه‌ها هستند. امکان دارد پستان‌های شما دردناک و نرم شوند. حتما آن‌ها بزرگ‌تر خواهند شد و نوک پستان‌های شما نیز بزرگ‌تر و تیره‌تر خواهند شد.

به حالت‌های تهوع، استفراغ کردن و دیگر اختلالات گوارشی توجه داشته باشید: بسیاری از خانم‌ها -نه تمام آن‌ها- از "ناخوشی صبحگاهی" در بازه‌ی سه‌ماهه‌ی اول خود رنج می‌برند. اغلب این ناخوشی با انزجار از برخی از بوها همراه می‌شود، مانند بوی قهوه. برخی از خانم‌ها نیز اغلب سرگیجه پیدا می‌کنند. برخی از خانم‌ها نیز دچار یبوست می‌شوند. هر یک از این موارد می‌تواند از علائم باداری باشد.

علائم بارداری - عکس بارداری - تهوع بارداری - لکه بینی بارداری - آزمایش بارداری خون

به خستگی توجه داشته باشید: یکی دیگر از علائم بارداری احساس خستگی شدید در بازه‌ی سه‌ماهه‌ی اول بارداری است. امکان دارد حس کنید که نیاز دارید که زودتر به تخت خواب بروید و یا اینکه زمانی که به خواب نیاز ندارید یک چرت کوتاه بزنید.

به تفاوت‌های ایجادشده در حالات روحی خود توجه داشته باشید: تغییرات هورمونی در طول بارداری می‌توانند بر حالات روحی شما تأثیر بگذارند و باعث شوند که در یک لحظه شاد باشید و لحظه‌ای دیگر گریه کنید. لحظه‌های احساسی فیلم‌ها و متونی در کتاب‌ها می‌توانند باعث شوند که شما به‌شدت احساساتی شوید. همچنین امکان دارد خود را به‌طورکلی ناتوان در دیدن داستان‌ها و یا اخباری بیابید که در آن‌ها اتفاق‌های بدی برای کودکان می‌افتد.

نکته‌ای در مورد نیازهای مربوط به دستشویی شما: یکی از علائم بارداری که به طور قطع نشان می‌دهد شما باردار هستید این است که مرتب باید ادرار خود را دفع کنید. علامت دیگر می‌تواند مربوط به یبوست باشد. اگر هرکدام از این حالات را احساس کردید، می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان علائم بارداری قلمداد نمایید.

به سرگیجه‌های خود توجه داشته باشید: این حالت یک عامل جنبی بارداری است. زمانی که ایستاده‌اید امکان دارد سرگیجه پیدا کنید و یا حتی غش کنید. اگر این حالت را داشتید به‌ احتمال‌ زیاد باردار هستید.

علائم بارداری - عکس بارداری - سرگیجه بارداری - لکه بینی بارداری - آزمایش بارداری خون

تست بارداری خانگی انجام دهید

شما ابزار این آزمون‌ها را می‌توانید از داروخانه‌ی محلی و یا سوپرمارکت‌ها تهیه کنید که معمولاً در کنار کالاهای مربوط به خانم‌ها و یا محصولات خانگی قرار دارند.

تست بارداری خانگی (بی بی چک) را صبح زود و بلافاصله بعد از اینکه متوجه شدید عادت ماهیانه‌ی شما تمام‌ شده است انجام دهید. بسیاری از افراد زمانی که از خواب بیدار می‌شوند به دستشویی رفته و ادرار می‌کنند. در این زمان نتیجه‌ی این آزمون بسیار دقیق خواهد بود.

از دستورالعمل‌های نوشته شده بر روی بسته پیروی کنید. بیشتر آزمون‌های بارداری ابزار خودکار مانندی هستند که یک نوار تست کننده از طرف دیگر آن بیرون آمده است. زمانی که به دستشویی رفتید این نوار را در مقابل جریان ادرار خود قرار دهید. منتظر نتیجه بمانید. دستورالعمل‌های بسته به‌قدر کافی روشن خواهند بود تا به شما بگویند که نتیجه منفی است و یا مثبت. معمولاً شما بعد از چند دقیقه نتیجه‌ی نوار ادرار را خواهید دید.

اگر نتیجه‌ی این آزمون منفی باشد ولی هنوز عادت ماهیانه‌ی شما رخ نداده است، بهتر است چند روز دیگر نیز این تست را انجام دهید. شما در بدن خود دارای هورمون‌های بارداری هستید که می‌توانند با این تست مشخص شوند.

تست بارداری - تست بیبی چک -

تست بارداری را در مطب دکتر نیز انجام دهید: هرچند تست‌های بارداری مدرن به میزان زیاد دقیق هستند، ولی امکان دارد که شما تمایل داشته باشید تا اطمینان 100 درصدی حاصل نماید. شما هم می‌توانید یک آزمایش ادرار محرمانه در کلینیک برنامه‌ریزی خانواده انجام دهید و یا در دفتر پزشک و یا متخصص زنان خود آزمایش خون بدهید. حتی اگر آزمایش ادرار مثبت باشد، امکان دارد پزشک شما از شما آزمایش خون بگیرد تا تائید کند که باردار هستید. هرچند آزمایش‌های ادرار به میزان زیاد دقیق هستند، ولی کامل نیستند.


ستاره

بهترین تغذیه در ماه های اول بارداری چیست؟

من یکی دو هفته ای هست که باردار هستم می‎خواستم در مورد تغذیه در رشد و نمو خصوصا در ماهای اول بدانم.

پرسش: من یکی دو هفته ای هست که باردارم می‎خواستم در مورد تغذیه در رشد و نمو خصوصا در ماهای اول و آیا تغذیه درتغییر جنسیت تو این ماهها تاثیر داره و هم در خورندن کندر مویز رازیانه کاسنی از کی چقدر خورده بشه وکلا تو این ماههای اول چی مصر ف کنم بهتره ممنون؟

پاسخ: جنسیت در لحظه لقاح تعیین می شود و در حال حاضر فرزند شما یا دختر است یا پسر. 
نمی توانید برای تغییر جنسیت کاری کنید.
هر روز ۱ عدد قرص اسیدفولیک بخورید.
مادر در سه ماهه اول بارداری، نیازی به انرژی اضافه ای ندارد و در انتهای سه ماه اول وزن قابل توجهی نباید اضافه کند.
در دوران بارداری مادر باید روزانه ۳ واحد لبنیات کم چرب (هر واحد معادل یک لیوان شیر یا ۱لیوان ماست یا ۲ لیوان دوغ است)، دانه ‌ها و مغزهای حاوی کلسیم، کنجد و بادام مصرف کند.
استفاده ی توام غلات و حبوبات، ۲ تا ۳ واحد میوه و ۷۰۰ گرم سبزیجات می‌ تواند هم نیازهای ویتامینی را برطرف کند و هم مانع از ابتلا به یبوست شود.
هر خانم باردار احتیاجات غذایی خود را باید از این ۵ گروه مواد غذایی فراهم کند:
۱- نان و غلات: خانم های باردار تقریباً بیشترین نیاز خود را از این گروه فراهم می کنند. اگر انرژی به میزان کافی نباشد پروتئین به جای آن که برای نقش حیاتی خود در رشد و تکامل ذخیره شود، به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. غذاهای این گروه دارای مقادیر بالای کربوهیدرات هستند که منبع اولیه انرژی می باشند. حبوبات منبعی خوب برای تامین پروتئین است که به عنوان سازنده بافت های بدن برای مادر و بچه می باشد. در طول ۶ ماهه آخر حدود ۱ کیلوگرم پروتئین توسط مادر ذخیره می شود. البته قسمت عمده پروتئین از منابع حیوانی مثل گوشت و مرغ است . بسیاری از حبوبات غنی از آهن و ویتامینB هستند. نیاز به آهن در طی ۴ ماهه اول بارداری کم است، دراین مدت تجویز آهن اضافی ضرورتی ندارد، ولی بعد از این باید علاوه بر رعایت رژیم غذایی، قرص آهن نیز مصرف شود.
۲- سبزیجات: سبزیجات می توانند مقدار زیادی از ویتامین ها از جمله ویتامین هایA وC و مواد معدنی و فیبر را فراهم کنند. یکی از مشکلات خانم های باردار در دوران باردای یبوست است که با مصرف سبزی ها این مشکل برطرف می شود. نیاز به ویتامینC در حاملگی ۷۰ درصد بیشتر از زمان غیر حاملگی است که یک رژیم معمولی خوب به راحتی این مقدار را در اختیار مادر قرار می دهد. کلم، حبوبات، سیب زمینی ، اسفناج، دانه های سبز و گوجه فرنگی غنی از ویتامینC هستند و به جذب آهن موجود در غذاها کمک می کنند. بدن ما ذخیره ویتامینC ندارد و با مصرف درست مواد غذایی احتیاج به این ویتامین به راحتی فراهم می شود. سبزیجات سبز تیره و زرد تیره مانند هویج یا زردک، سیب زمینی، فلفل سبز، کلم بروکلی، سرشار از ویتامینA هستند که برای رشد و سلامتی سلول های بدن مادر و جنین لازم است.
۳- میوه ها: میوه هایی مثل پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، لیمو و انگور منشاء بسیار خوبی برای ویتامینC هستند. هر خانم باردار می تواند در طول روز چندین بار از این گروه استفاده کرده و نیاز خود را به ویتامین هایی مثلA وC برآورده کند.
۴- گوشت: پروتئین که ماده غذایی اصلی برای مادر و نوزادش است، به طور مشخص در این گروه وجود دارد. ویتامینB۱۲ ویتامینی است که فقط دراین گروه وجود دارد، است. در مادرانی که گیاهخوار هستند، ذخایر ویتامینB۱۲در نوزادان آنها پایین است. این گروه جزو گروه های اصلی غذایی برای مادران باردار به حساب می آید که باید در وعده های غذایی آنها گنجانده شود.
۵- شیر و ماست: محصولات لبنی میزان زیادی از احتیاجات غذایی را برآورده می کنند به خصوص کلسیم و پروتئین را که دراین مواد می باشد. در طول حاملگی حدود ۳۰ گرم کلسیم در بدن مادر تجمع می یابد که اکثر آن در اواخر حاملگی در جنین ذخیره می شود.کلسیم ، ماده اصلی در تشکیل استخوان و دندان است. اگر جذب کلسیم مادر کافی نباشد، جنین از کلسیم استخوان های مادر استفاده می کند که این باعث می شود مادر در آینده زودتر دچار استئوپروز یا پوکی استخوان شود. اگر مادری از مزه شیر راضی نیست، باید آن را با اضافه کردن موادی مانند کاکائو و امثال آن برای خود قابل قبول سازد. البته این شامل آن دسته از افرادی که مشکل گوارشی داشته و قادر به تحمل شیر نیستند، نمی باشد که در این صورت به جای یک لیوان شیر می توانند یک فنجان ماست یا پنیر مصرف کنند.

غذاهایی که می بایست در دوران بارداری از مصرف آن ها پرهیز نمود:
* شکلات را کاهش دهید. قهوه ننوشید. در صورتی که به چای علاقه دارید، سعی کنید چای کم رنگ مصرف کنید.

* اگر چه ماهی همیشه به مادران باردار و زنانی که در دوران باروری هستند توصیه شده است، اما در نظر داشته باشید که نوع خوب و مرغوب آن را انتخاب کنید، چون بعضی از انواع ماهی ها حاوی جیوه ی زیادی است و این می تواند برای جنین خطرناک باشد. جیوه می تواند در بدن تجمع پیدا کند و حتی تا یک سال در بدن بماند. بهتر است، هفته ای دو بار ماهی، آن هم از نوع بی ضرر مثل سالمون و قزل آلا استفاده کنید.ماهی هایی که حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند را نخورید: مثل کوسه‌ ماهی، شمشیرماهی و ماهی خال مخالی.
* از مصرف انواع پنیرهای غیر پاستوریزه (مثل پنیر فتا و...) در دوران بارداری اجتناب کنید چرا که این پنیر ها می توانند موجب عفونت باکتریایی (لیستریا) گردند. هیچ نیازی نیست از مصرف دیگر پنیر های فرآوری شده و پنیرهای سفت یا پنیر خامه یا ماست اجتناب کنید فقط موارد غیر پاستوریزه و فرآوری نشده را نباید انتخاب کنید.
* از مصرف ماهی خام اجتناب کنید.
اگر عادت به خوردن چیپس، پفک، غذاهای آماده و گوشت های فرآیند شده مثل سوسیس، کالباس، سس و غذاهای چرب و شور دارید، این عادات را کنار بگذارید.
سر خود دارو نخورید و اگر سیگار می کشید، سیگارتان را ترک کنید
باید از مصرف گوشت و ماهی فرآیند شده، دودی و نمک سود شده در تمام دوران بارداری خودداری کنید.
مغز حیوانات جگر و سایر امعاء و احشاء گوسفند و گاو نخورید.
تخم‌ مرغ خام یا عسلی: تخم ‌مرغ کاملا نپخته(عسلی) یا خام یا غذاهایی که حاوی تخم‌ مرغ نپخته هستند مثل سُس مایونز خانگی و بستنی ‌های غیر پاستوریزه نباید در دوران بارداری مصرف شود چرا که ممکن است حاوی باکتری سامونلا باشد که می ‌تواند سبب مسمومیت غذایی شود.
غذاهای نپخته یا سرد: بسیار مهم است که مطمئن شوید غذاها کاملا پخته ‌اند و سپس مصرف شوند، غذاهای سرد باید مجددا کاملا گرم شوند طوری که بخار از آن ها خارج شود.
بادام ‌زمینی، شیر غیر پاستوریزه، گوشت و مرغ خام نخورید.

کندر را باید فقط -در ماه سوم بارداری- و هر روز به اندازه ی- یک عدس- ( نه بیشتر ) مصرف کرد. بیشتر از آن نخورید.مویز را می توانید بخورید.
هر نوع دارو یا عرقیات گیاهی را تنها باید با نظر متخصص زنان مصرف کنید.

علل خونریزی در بارداری

یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه در مواردی که خونریزی و ترشحات خونی در بارداری همراه با انقباض باشد، نشانه شروع زایمان است، گفت: در این شرایط بهترین اقدام، مراجعه زودهنگام به پزشک است تا در صورت امکان با درمان دارویی دردها را کاهش داده و از زایمان زودتر از موعد جلوگیری شود.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی با اشاره به اینکه خونریزی و لکه بینی در بارداری به دو گروه تقسیم می‌شود، گفت: خونریزی‌های نیمه اول بارداری؛ در مراحل اولیه بارداری می‌تواند به علل مختلف باشد. به عنوان مثال احتمال سقط، قرار گرفتن جفت در قسمت پایین رحم یا حاملگی خارج رحمی.

وی با تاکید بر اینکه 90 درصد جفت‌ها پیش از هفته 26 در قسمت پایین قرار دارند، گفت: در صورتی که علت، احتمال سقط و قرار گرفتن جفت در قسمت پایینی رحم باشد، استراحت و درمان دارویی می‌تواند موثر باشد.

هاشمیان نایینی اضافه کرد: در صورتی که لکه بینی و خونریزی به علت حاملگی خارج از رحم باشد، در اسرع وقت باید درمان جراحی یا دارویی انجام شود و حاملگی خاتمه داده شود؛ چراتکه خطرات بسیار زیادی برای مادر دارد.

این جراح و متخصص زنان درباره علل خونریزی‌ها در نیمه دوم بارداری نیز گفت: خونریزی در این مرحله می‌تواند علل مختلف داشته باشد. علت این موضوع می‌تواند قرار گرفتن جفت در محل پایین و جدا شدن زودرس جفت باشد. همچنین خونریزی می‌تواند نشانه شروع زایمان باشد

وی یادآور شد: علائم به صورت درد شکم، تغییر در صدای قلب جنین، انقباض رحمی و ترشحات خونی بروز می‌کند. در موارد جدا شدن زودتر از موعد جفت باید هر چه زودتر بارداری خاتمه یابد.

هاشمیان نایینی تاکید کرد: در موارد پایین قرار گرفتن جفت، با نظر پزشک استراحت، کنترل حرکات و ضربان قلب جنین و در صورت بیشتر شدن خونریزی، ختم بارداری انجام می‌شود. سن بارداری نیز در تصمیم گیری این موضوع مهم است.

وی گفت: در مواردی که خونریزی و ترشحات خونی همراه با انقباض باشد، نشانه شروع زایمان است. بهترین اقدام مراجعه زودهنگام به پزشک است تا در صورت امکان با درمان دارویی دردها را کاهش داده و از زایمان زودتر از موعد جلوگیری شود و در صورت عدم درمان و قطع دردهای زایمان، بارداری خاتمه داده می‌شود. سونوگرافی و نوار قلب جنین نیز با نظر پزشک معالج انجام می‌شود. در مواردی که جفت جلوتر قرار گرفته، بهتر است بررسی سونوگرافی جهت مهاجرت جفتی انجام شود.

هاشمیان نایینی در پایان گفت: زنان با گروه خونی منفی که همسرشان دارای گروه خونی مثبت هستند، بهتر است در صورت خونریزی یا سقط جنین از آمپول روگام به تجویز پزشک استفاده کنند. 


عصر ایران

سقط جنین چیست؟

سقط جنین


سقط جنین چیست؟

سقط جنین (miscarriage) یعنی از دست دادنِ حاملگی در بیست هفته اول. حدود پانزده تا بیست درصد از حاملگی‌های شناخته شده به سقط جنین منجر می‌شوند، و بیش از 80 درصد از این اتلاف ها قبل از دوازده هفتگی اتفاق می‌افتند.سقط جنین شامل موقعیت هایی که شما تخمک بارور را قبل از گرفتن نتیجه‌ی مثبت تست باروری از دست می‌دهید نمی‌شود. مطالعات نشان داده اند که 30 تا 50 درصد از تخمک های بارور قبل از این که زن بفهمد که باردار شده است، از بین می‌روند، چون آنقدر زود از دست می‌روند که در زمان مقرر عادت ماهانه می‌شود – به عبارت دیگر زن اصلا متوجه نمی‌شود که باردار بوده است.اگر کودک را بعد از بیست هفتگی از دست بدهید، به آن مرده‌ زایی (stillbirth) می‌گویند.

 

چه چیز باعث سقط جنین می‌شود؟

علل سقط جنین-بین 50 تا 70 درصد از سقط جنین‌ها در سه ماهه‌ی اول، نتیجه‌ی اتفاقات تصادفی هستند که در اثر ناهنجاری‌های کروموزومی در تخمک بارور به وجود می‌آیند. در اغلب موارد، این سقط جنین به معنای آن است که تخمک یا اسپرم تعداد کروموزمهای نادرستی داشته و در نتیجه، تخمک بارور نتوانسته به شکل نرمال رشد کند.

در موارد دیگر، سقط جنین در نتیجه‌ی مشکلاتی پیش می‌آید که در حین فرایند پیچیده‌ی رشد نخستین اتفاق می‌افتند – مثلا، وقتی که تخمک به درستی در رحم القا نشود یا جنین نقص ساختاری داشته باشد که اجازه‌ی ادامه رشد پیدا نکند. از آنجا که بیشتر مراقبین بهداشت بررسی‌های مفصل بعد از یک سقط جنین را انجام نمی‌دهند، معمولا نمی‌توان گفت که چرا بارداری از دست رفته است. و حتی وقتی که ارزیابی مفصلی به عمل می‌آید – مثلا بعد از آن که دو یا سه سقط جنین متوالی داشته باشید – علت سقط جنین در نیمی از موارد همچنان ناشناخته می ماند.

وقتی که تخم بارور مشکلات کروموزومی دارد، احتمالا دچار وضعیتی می‌شوید که نطفه‌ی ناکام نامیده می شود (که حالا در مجامع پزشکی معمولا به آن نقص باروری ابتدایی می‌گویند). در این موارد، تخم بارور در رحم القا می‌شود و جفت و کیسه‌ی جنین شروع به رشد می کنند، اما جنین حاصل از آن خیلی زود از رشد باز می‌ماند یا اصلا تشکیل نمی‌شود.از آنجا که جفت شروع به ترشح هورمون می‌کند، تست حاملگی شما مثبت می‌شود و نشانه‌های ابتدایی حاملگی را خواهید داشت، اما آزمایش آلتراسوند کیسه‌ی جنینی را خالی نمایش می‌دهد. در موارد دیگر، جنین اندکی رشد می‌کند اما دچار ناهنجاری هایی است که ادامه حیات را غیرممکن می‌کند، و رشد قبل از شروع ضربان قلب باز می ایستد.وقتی که کودکتان ضربان قلب پیدا می‌کند – که حدود 6 هفتگی با آلتراسوند قابل مشاهده است – احتمال سقط جنین به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

 

چه چیزهایی ممکن است زن را در معرض خطر سقط جنین قرار بدهد؟

اگرچه احتمال سقط جنین برای هر زنی وجود دارد، برخی بیشتر از دیگران احتمال سقط جنین دارند. در اینجا چند فاکتور خطرساز سقط جنین را می‌ آوریم:

 

عوامل احتمالی سقط جنین:

• سن:یکی از عوامل موثر در سقط جنین سن است،زنان مسن تر احتمال بیشتری به آبستنی با ناهنجاریهای کروموزومی و در نتیجه سقط جنین دارند. در واقع، در زنان 40 ساله دوبرابر زنان 20 ساله احتمال انداختن بچه و سقط جنین وجود دارد.

 

• سابقه‌ی سقط جنین: زنانی که دو یا چند سقط جنین متوالی داشته اند بیشتر از زنان دیگر در معرض مجدد سقط جنین هستند.

 

• اختلالات یا بیمارهای مزمن خاص:یکی دیگر از عوامل موثر در سقط جنین بیماری های مزمن است،دیابتی که درست کنترل نشده، اختلالات وراثتی در انعقاد خون، نقصهای خودایمنی مشخص (مثل سندروم انتی فسفو لیپید یا لوپوس) و اختلالات هورمونی خاص (مثل سندروم تخمدانی پلی کسیتیک).

 

• مشکلات رحمی یا گرنه‌ی رحمی:داشتن ناهنجاریهای مشخص رحمی یا گردن رحم ضعیف یا بطور نامعمولی کوتاه).از عوامل دیگر سقط جنین است.

 

• سابقه نقص تولد یا مشکلات ژنتیکی:داشتن کودکی با نقص مادرزادی،یا سابقه خانوادگی (یا همسری با سابقه خانوادگی) مشکلات ژنتیکی،از دیگر عوامل خطر ساز سقط جنین است.

• عفونت های خاص: تحقیقات نشان داده که اگر شما لیستری، گوشک، سرخجه، سرخک، سیتومگالو ویروس، پاروو ویروس، سوزاک، اچ آی وی، و عفونتهای دیگری داشته باشید، احتمال خطر سقط جنین بالاتر است.

• سیگار کشیدن، میگساری، و مصرف مواد مخدر: سیگار کشیدن بسیار، مصرف الکل زیاد، و مواد مخدری مثل کوکائین و اکستازی در حین حاملگی باعث افزایش خطر سقط جنین می‌شود. و برخی مطالعات نشان داده اند که رابطه‌ای بین نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه در روز و خطر بالاتر سقط جنین وجود دارد.

 

•استفاده از داروهای بخصوص: برخی داروها با افزایش سقط جنین رابطه دارند، بنابراین مهم است که با مراقب خود درباره بی‌خطر بودن داروهایی که در زمان آبستنی مصرف می‌کنید صحبت کنید. این شامل تجویزها و داروهای بدون نسخه شامل داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDS) مثل ایبوپروفن و آسپیرین هم می‌شود.

 

• قرار گرفتن در معرض سموم محیطی: فاکتورهای محیطی که خطر سقط جنین را افزایش می‌دهند عبارتند از سرب و آرسنیک؛ برخی مواد شیمیایی مثل فرمالدئید، بنزن، و اکسید اتیلن؛ و مقادیر زیاد از تشعشع یا گازهای بیهوشی.

 

 

سقط جنین

سقط جنین

 

• فاکتورهای والد: درباره رابطه شرایط پدر با افزایش ریسکِ سقط جنین در زوجین اطلاعات کمی در دسترس است، اگرچه این ریسک با افزایش سن پدر بالاتر می‌رود. محققان در حال مطالعه درباره میزان آسیب پذیریِ اسپرم توسط سموم محیطی و قدرت باروری تخم هستند. برخی مطالعات نشان داده اند که وقتی پدر در معرض جیوه، سرب، و مواد شیمیایی صنعتی و آفت کشها قرار گرفته باشد خطر سقط جنین بیشتر می‌شود.خطر سقط جنین در شما با هر فرزندی که به دنیا می‌آورید و در صورت بارداری سه ماه بعد از زایمان بیشتر می‌شود.

 

از روی چه نشانه هایی می‌توانید بفهمید که سقط جنین داشته اید؟

علائم سقط جنین-لک دیدن یا خونریزی مهبلی معمولا اولین نشانه‌ی سقط جنین است. البته به یاد داشته باشید که یکی از هر چهار زن باردار در اوایل بارداری خونریزی دارند و لک می‌بینند (لکه‌های خون روی زیرپوش یا دستمال توالت)، و نیمی از این بارداری‌ها به سقط جنین منجر نمی‌شوند.

شاید درد شکمی هم داشته باشید که معمولا بعد از اولین خونریزی شروع می‌شود. احساس انقباضات شکمی مداوم خفیف یا شدیدی دارید، یا احساسی شبیه درد پشت خفیف یا فشار در لگن خاصره. اگر درد و خونریزی را با هم دارید، احتمال دوام بارداری شما کمتر می‌شود.خیلی مهم است دقت کنید که خونریزی مهبلی یا درد در اوایل بارداری ممکن است نشانه‌ی بارداری مولار molar pregnancy یا بارداری خارج رحمی ectopic pregnancy باشد. اگر هرکدام از این نشانه ها را داشتید، بلافاصله با دکتر یا ماما تماس بگیرید تا تشخیص دهد که مشکل بالقوه‌ای ای هست که نیاز به درمان فوری دارد یا خیر. همچنین، اگر RH خون شما منفی است، شاید تا دو سه روز بعد از اولین خونریزی نیاز به تزریقِ گلوبولین مصونیت RH داشته باشید، مگر آن که پدر فرزندتان هم RH منفی باشد.

بعضی از سقط‌ جنین ها در اولین معاینه پیش زادی تشخیص داده می‌شوند، وقتی که دکتر یا ماما نتواند صدای ضربان قلب نوزاد را بشنود یا متوجه شود که رحم شما آنطور که باید، بزرگتر نمی‌شود. (در اغلب موارد نطفه یا جنین چند هفته قبل از بروز نشانه‌هایی مثل خونریزی یا انقباضات شکمی دست از رشد می‌کشد). اگر مراقب شما شک به سقط جنین ببرد، دستور آزمایش آلتراسوند می‌دهد تا بفهمد در رحم شما چه خبر است و احتمالا آزمایش خون هم بدهد.

 

اگر بفهمید که در حال سقط جنین هستید چه باید بکنید؟

اگر در زمان حاملگی هرکدام از نشانه هایی مثل خونریزی یا درد شکمی داشتید بلافاصله با دکتر یا مامای خود تماس بگیرید. مراقب شما را معاینه می‌کند تا بفهمد خونریزی از جانبِ گردنه رحم شما هست یا خیر، و رحم شما را هم معاینه می‌کند. همچنین ممکن است آزمایش خون بدهد تا هورمونِ hCG بارداری را اندازه بگیرد و اگر مقدار آن در خون شما رو به افزایش است آزمایش را در دو سه روز آینده تکرار کند.

 

 

سقط جنین

سقط جنین

 

اگر خونریزی یا درد شکمی دارید و مراقبتان کمترین شکی به بارداری خارج رحمی ببرد، بلافاصله آزمایش آلتراسوند انجام می‌دهد. اگر هیج نشانی از مشکل نباشد اما همچنان لک می‌بینید، حدود 7 هفته دیگر یک آلتراسوند دیگر انجام خواهید داد.در این مرحله، اگر در سونوگرافی جنینی با ضربان قلب مشاهده گردید، شما بارداری دوام پذیری دارید و حالا خطر سقط جنین در شما کمتر است، اما اگر همچنان خونریزی دارید لازم است که بعدها آلتراسوند دیگری انجام دهید. اگر در سونوگرافی جنینی با اندازه مشخص دیده شد که ضربان قلب ندارد، این به معنای آن است که جنین زنده نمانده است.

 

اگر کیسه جنینی یا جنین کوچکتر از اندازه مورد نظر باشند، یعنی از زمان بندی مقرر جا مانده‌اید و اوضاع به آن خوبی که فکر می کردید نیست. بسته به شرایط، باید سونوگرافی خود را طی یک تا دو هفته تجدید کنید و قبل از آن که مراقب شما تشخیص آخر را بدهد آزمایش خون انجام دهید.

اگر در سه ماهه دوم هستید و سونوگرافی نشان می‌دهد که گردنه رحم کوتاهتر می‌شود یا در حال باز شدن است، ممکن است دکتر تصمیم به عملی به نام سرکلاژ Cerclage بگیرد که طی آن برای جلوگیری از سقط جنین یا زایمان پیش از موعد گردنه رحم شما را با بخیه تنگ می‌کند. (این در شرایطی است که نوزاد شما در آلتراسوند طبیعی باشد و هیچ نشانی از عفونت داخل رحمی نداشته باشید). سرکلاژ بدون خطر هم نیست، و همه موافق نیستند که شما گزینه مناسبی برای این کار باشید.

اگر نشانه های احتمالی سقط جنین را داشته باشید، پزشک یا مامای شما استراحت در بستر تجویز می‌کند بلکه احتمال سقط جنین را کاهش دهد – اما هیچ مدرکی دال بر مفید بودن استراحت در تختخواب در درست نیست. وی ممکن است پیشنهاد کند که در صورت خونریزی یا درد شکمی، مقاربت نکنید. مقاربت کردن باعث سقط جنین نمی‌شود، اما اگر این نشانه ها را دارید بهتر است از انجام آن خودداری کنید.

ممکن است چند هفته خونریزی خفیف یا درد شکمی داشته باشید. می‌توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید اما استفاده از تامپون در این دوره ممنوع است و برای درد می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید. اگر در حال سقط جنین هستید، خونریزی و درد شکمی کمی قبل از گذراندن مرحله‌ی «محصول لقاح»– یعنی تشکیل جفت جنین و بافت جنینی یا نطفه‌ای که متمایل به خاکستری است و لخته‌های خون دارد - بدتر می‌شود.

اگر می‌توانید، این بافت را در ظرفی تمیز نگه دارید چون ممکن است مراقب شما برای بررسی و آزمایشات جهت یافتن علت سقط جنین شما به آن احتیاج داشته باشد. در هر حال، شاید بخواهد در این مرحله شما را دوباره معاینه کند پس با او تماس بگیرید و بگویید چه اتفاقی افتاده است.

 

اگر مراقب گفت که دیگر باردار نیستید اما هنوز بافت را از دست نداده‌اید چه بکنید؟

راههای مختلفی برای این مسئله وجود دارد، و فکر خوبی است که درباره خوبی و بدی هرکدام با مراقب خود صحبت کنید. اگر تهدیدی برای سلامت شما وجود ندارد، شاید بهتر است بگذارید سقط جنین در زمان خودش اتفاق بیفتد. (بیش از نیمی از زنان در عرض یک هفته بعد از آن که می‌فهمند بارداری‌شان دوام‌پذیر نیست، خودبه خود سقط می‌کنند.) یا شاید بخواهید مدت زمان معینی صبر کنید تا ببینید احتمال برداشتن بافت قبل از موعد وجود دارد یا خیر.

در برخی موارد، می‌توانید از دارو برای تسریع فرایند سقط جنین استفاده کنید، اگرچه این کار عوارضی نظیر تهوع، استفراغ، و اسهال دارد. حال بخواهید صبر کنید یا برای تسریع آن از دارو استفاده کنید، احتمال ان هست که در اخر مجبور شوید بافت را با عمل جراحی خارج کنید.

از طرف دیگر، اگر دریابید که احساساتی‌تر از آن هستید که صبر کنید، یا صبر کردن برای انداختن دردناک است، شاید تصمیم بگیرید که بافت را از بدنتان خارج کنند. این کار توسط کورتاژ ساکشنی یا اتساع و کورتاژ (D&C) انجام می‌گیرد. مطمئنا اگر مشکلی داشته باشید، مثل خونریزی قابل توجه یا نشانه‌های عفونت که صبر کردن برای سقط را ناامن می‌کند، لازم است که بلافاصله بافت را خارج کنند. و اگر این دومین یا سومین سقط جنین متوالی شما باشد، مراقب شما ممکن است این عمل را تجویز کند تا بتوانند بافت برای مورد آزمایش ژنتیکی قرار دهند.

 

عمل کورتاژ چه شکلی است؟

عمل کورتاژ-این عمل معمولا نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد مگر این که دچار عوارض شوید. و مثل هر جراحی دیگری، باید با شکم خالی بروید – یعنی از شب قبل هیچ مایعات یا غذایی نخورده باشید.

بیشتر ماماها ترجیح می‌دهند از کورتاژ ساکشنی (یا تخلیه مکشی) استفاده کنند چون کمی سریعتر و امن‌تر از روش سنتی D&C است، اگرچه برخی ترکیبی از هردو روش را استفاده می‌کنند. در هرکدام از عمل‌ها، دکتر سپکولومی را وارد مهبلِ شما کرده، گرنه‌ی رحم و مهبل را با محلول ضدعفونی می‌شوید، و گردنه رحم را با میله‌های فلزی باریک اتساع می‌دهد (مگر این که گردنه رحم شما به دلیل دفع کردن مقداری از بافت خودبخود گشاد شده باشد). در بیشتر موارد، از طریق IV و بی حسی موضعی به شما مسکن داده می‌شود تا گردنه رحم شما را سرّ کند.

در کورتاژ ساکشنی، دکتر لوله پلاستیکی توخالی را از گردنه رحم  می‌گذراند و بافت را از رحم شما به بیرون مکش می‌کند. در روش D&C سنتی، پزشک از دستگاه قاشق شکلی که کورت curette نام دارد استفاده می‌کند تا بافت را از دیواره رحم شما بتراشد. کل این عمل حدود 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد، اگرچه تخلیه بافت در کمتر از چند دقیقه انجام می‌گیرد. سرانجام، اگر خون شما RH منفی باشد، نیاز به تزریق گلوبولین مصونیتRH دارید مگر زمانی که پدر بچه هم RH منفی باشد.

 

بعد از سقط جنین چه می‌شود؟

چه خود شما سقط جنین کرده باشید و چه بافت را برداشته باشید، بعد از آن به مدت یک یا چند روز دردهای انقباضی خفیف شبیه قاعدگی دارید و یک یا دو هفته خونریزی خواهید داشت. به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید و برای تسکین دردها از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. از آمیزش، شنا کردن، دوش گرفتن، و استفاده از داروهای واژنی به مدت حداقل یک یا دو هفته پرهیز کنید تا زمانی که خونریزی شما بند بیاید.

اگر به خونریزی شدید دچار شُدید (در عرض یک ساعت نوار بهداشتی شما خیس شد)، یکی از نشانه های عفونت را داشتید (مثل تب، دردناکی، یا ترشحات واژنی بویناک)، یا احساس درد شدید داشتید، بلافاصله با مراقب خود تماس بگیرید یا به بخش فوریتهای پزشکی بروید. اگر خونریزی شما شدید است و احساس ضعف، سرگیجه، یا منگی می‌کنید، ممکن است دچار شوک شوید. در چنین شرایطی بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید .

 

آیا یک بار سقط کردن به معنی آن است که باز هم سقط جنین می‌کنید؟

نه. اگرچه حق دارید که نگران احتمال سقط جنین بعدی باشید، اما متخصصان باروری یک مورد از دست دادن بارداری زودهنگام را نشانه‌ی وجود مشکلی در شما یا همسرتان تلقی نمی‌کنند.بعضی مراقب‌ها بعد از دو سقط جنین متوالی، دستور آزمایشات ژنتیکی و خونی مخصوص می‌دهند تا بفهمند دلیل مشکل چیست، مخصوصا اگر بالای 35 سال داشته یا شرایط خاص پزشکی باشید. در شرایط بخصوص مثل وقتی که در سه ماهه‌ی دوم سقط  جنین کنید یا به دلیل ضعف گرنه رحم زایمان زودرس در اوایل سه ماهه سوم داشته باشید، احتمالا بعد از یک سقط شما را به متخصص زایمان پرخطر ارجاع می‌دهند تا شرایط حاملگی شما را به دقت بررسی کند.

 

چه وقت بعد از سقط جنین می‌توانید دوباره بارداری را امتحان کنید؟

بهتر است کمی صبر کنید. چه خودبخود سقط جنین کرده باشید و چه بافت را برداشته باشید، طی چهار تا شش هفته دوباره قاعده می‌شوید.بعضی مراقبان می‌گویند که بعد از این مدت دوباره می‌توانید آبستن شوید، اما برخی دیگر توصیه می‌کنند که یک دوره قاعدگی دیگر را هم بگذرانید تا زمان بیشتری برای بهبود جسمی و روحی داشته باشید. (شاید لازم باشد در این مدت از لوازم جلوگیری استفاده کنید چون بلافاصله بعد از دو هفته از سقط شروع به تخمک گذاری می کنید.)

 

اگر نتوانید با انداختن بچه‌ تان کنار بیائید. چطور با آن مقابله کنید؟

حتی اگر از نظر جسمی آماده‌ی بارداری باشید، ممکن است از نظر احساسی آمادگی نداشته باشید. هر زنی به روش خودش با رنجِ از دست دادت زودهنگام بارداری کنار می‌آید.

بعضی زنها با معطوف کردن توجه خود به بارداری دوباره در اولین زمان ممکن این کار را می‌کنند.دیگران ترجیح می دهند تا ماهها بگذرد تا دوباره آمادگی آبستن شدن پیدا کنند. زمانی را صرف احساسات خودتان بکنید و کاری را که برای شما و همسرتان بهتر است انجام دهید.اگر فکر می‌کنید فایده ای دارد، از مراقب خود بپرسید تا مشاور یا انجمن حمایت‌کننده‌ای را به شما معرفی کند...



/منبع:ninisite.com

رابطه جنسی در بارداری

نی نی بان، گروه ترجمه: شکم‌تان نفخ دارد و پشت‌تان درد می‌کند... اولین کلمه‌ای که در این شرایط برای توصیف بارداری‌تان به کار می‌رود قطعا جذاب نیست. شاید با خودتان فکر کنید که نمی‌توانید خیلی کارها را در این دوره انجام دهید که از جمله آنها برقراری رابطه جنسی با همسرتان است.در حالی که رابطه جنسی برای مادر، پدر و حتی جنین مزایایی دارد.
رابطه جنسی برای مادران باردار بی خطر است مگر در مواردی که دکتر دستور داده داشتن رابطه جنسی در تمام طول بارداری بی‌خطر است. اما مهم است که این کار را به آرامی انجام دهید. بارداری با تغییرات هورمونی همراه است و به همین دلیل ممکن است برخی تمایل بیشتری به رابطه داشته باشند و برخی برعکس هیچ میلی نداشته باشند. خشکی و گردن رحم حساس و لکه بینی تمام دلایل ممکن برای انجام این کار به آهستگی است. حالا برخی از مزایای برقراری رابطه جنسی در این دوران را می‌خوانید.

فواید رابطه جنسی در بارداری

خواب بهتر
هر مرحله از بارداری می‌تواند بر خواب مادر اثر بگذارد. تکرر ادرار از سه ماهه اول تا سوم ادامه دارد و میتواند باعث شود، مادر راحت نخوابد. رابطه جنسی می‌تواند راه‌حل خواب ناراحت باشد زیرا بلافاصله بعد از ارگاسم، پرولاکتین ترشح می‌شود که به احساس آرامش و خواب آلودگی مادر کمک می‌کند و باعث می‌شود مادر صبح را با انرژی شروع کند.

درد کمتر
برخی از زنان در طول روز مدام روی تخت دراز می‌کشند زیرا به هیچ عنوان احساس راحتی نمی‌کنند. رشد سریع رحم می‌تواند اثری منحصر به فرد در بدن به جا بگذارد که گاهی اوقات باعث درد می‌شود. با این حال رابطه جنسی می‌تواند مانع بروز درد شود. اکسی‌توسین یا همان هورمون عشق حین ارگاسم ترشح می‌شود و می‌تواند تحمل درد را بیشتر کند.

افزایش قدرت سیستم ایمنی
تحقیقات نشان داده است که افرادی که رابطه جنسی منظم دارند کمتر بیمار می‌شوند. زنان باردار در حال حاضر سیستم ایمنی سرکوب شده دارند. رابطه جنسی آنتی‌بادی‌ها را افزایش می‌دهد و می‌تواند سرماخوردگی را از شما دور کند.

کف لگن قوی‌تر
بسیاری از زنان هستند که با عطسه، خنده یا تعجب ممکن است به طور غیرمنتظر نشت ادرار داشته باشند.کف لگن شما مکانی برای نگه داشتن همه اعضای لگن از جمله مثانه است. یکی از راه‌های تقویت کگل برقراری رابطه جنسی است. کگل عضلات ماهیچه‌های کف لگن است که می‌تواند از جریان ادرار جلوگیری کند. رسیدن به ارگاسم باعث انقباض این عضلات می‌شود که خود تمرینی به حساب می‌آید.

کاهش فشار خون
رژیم غذایی مناسب کمک زیادی به حفظ فشار خون سالم در دوران بارداری می‌کند اما مشخص شده است که رابطه جنسی در کاهش فشار خون سیستولیک بسیار موثر است. نگهداشتن فشار خون در محدوده سالم می‌تواند به معنای بارداری کم خطر و نوزاد سالم است.

بهتر شدن خلق و خو
گاهی اوقات بارداری سخت است. خستگی و عوارض بارداری می‌تواند خلق و خوی مادر را تحت تاثیر قرار دهد اما ارگاسم می‌تواند با آزاد کردن اندورفین به تقویت خلق و خو کمک کند. اکسی توسین آزاد شده باعث رشد دلبستگی و نزدیکی بین پدرو مادر می‌شود و موجبات شادی بیشتر را فراهم می‌کند.