اموزش بارداری

اموزش بارداری و بچه داری

اموزش بارداری

اموزش بارداری و بچه داری

هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری بدن نوزاد  به توسعه و کشف فرصت های جدید ادامه می دهد. بدن برای کنترل دما یاد گرفته  است، به علت رشد فعال لکوسیت ها و پلاکت ها، پروتکل ایمنی بدن یک کودک شروع به تشکیل می دهد. هفته بیست و نهم بارداری توسعه بافت های چربی جنین در حال حاضر یک فرایند خودتنظیم است که با آن بدن نوزاد در حال حاضر مقابله می کند. در طول این دوره، توسعه مینای دندان کودک اتفاق می افتد که هنوز در لثه های کودک پنهان است و در حال شکل گیری فعال هستند.اگر در مورد هفته هفته بیست و هشتم بارداری  اطلاعات ندارید حتما مطالعه کنید.

 

وزن نوزاد در هفته بیست و نهم بارداری نزدیک به ۱ کیلوگرم ۲۵۰ گرم است. کودک در حال حاضر بزرگ و قوی است، فعالیت شدید خود را افزایش می دهد. کودک تلاش می کند حرکت و فعالانه موقعیت در شکم مادر را تغییر دهد، اما در حال حاضر آن بسیار ساده نیست. شکم مادر تنگ می شود، بنابراین حرکات و هل دادن نوزاد واضح تر و قوی تر می شود.

 

وضعیت سلامت زنان در این مرحله از توسعه می تواند به طور قابل توجهی بدتر شود. تمایل به طور مداوم به توالت می شود ، یبوست، ضعف تنفس و خستگی در مادر انتظار می رود. این به دلیل این که جنین در حال حاضر نسبتا بزرگ است و تمام فضا در رحم را اشغال می کند. زن احساس می کند در معده، و همچنین تمام اعضای داخلی شکم فشرده است.

 

احساس جدید دیگری برای زنانی که هفته بیست و نهم بارداری احساسات ناخوشایند در نوک سینه ها دارند. این به خاطر فعالیت فعال هورمون پرولاکتین است که مسئول تولید شیر در پستان یک زن است. هفته بیست و نهم بارداری- ۷ ماه و یک هفته است باید به یاد داشته باشید که ماه مامایی ۲۸ روز است.

 

در هفته بیست و نهم بارداری چه اتفاقی  افتاده است؟

در هفته بیست و نهم بارداریچه اتفاقی  افتاده است؟

کودک به طور فعال برای تولد آماده می شود. تمام اعضای خود در حال تکمیل تمام مراحل تشکیل هستند. مغز استخوان کودک شکل گرفته و پایدار است. ترکیب خون کودک هر روز با موفقیت تصحیح می شود و نزدیک به محدوده طبیعی تنظیم می شود.

 

کلیه ها هم اکنون به خوبی کار می کنند و فعالیت خود را به طور فعال انجام می دهند. کودک حدود ۵۰۰ میلی لیتر ادرار را در مایع آمنیوتیک آزاد می کند. سیستم گوارش توسعه یافته است و در حال حاضر با اولین غذا مقابله می کند. شاخه های مخاطی در حفره بینی کودک به آرامی تمیز می شوند.

 

پوست کودک درست شده و از مقادیر زیادی از روغن تمیز می شود، باقی مانده به طور کامل ناپدید می شود. تمام هفته های بعد از زایمان کودک به طور فعال رشد می کند. در حال حاضر، وزن بدن حدود ۱ کیلوگرم ۲۵۰ گرم است. با متوسط ارتفاع ۳۸ سانتی متر.

 

احساسات در هفته بیست و نهم بارداری

 

همانطور که قبلا ذکر شد، احساسات مادر باردار در این مرحله از بارداری به طور قابل توجهی بدتر می شود. سوزش شدید ممکن است به دلیل این واقعیت باشد که کودک بزرگ فشار بر اندامها و فشارهای مکرر را مختل می کند. مو در سر کودک در حال حاضر ظاهر می شود ، همچنین می تواند باعث سوزش شود.

 

کودک رشد می کند همچنین بر روی یبوست و احساس فشار در شکم تاثیر می گذارد. در هفته بیست و نهم بارداری یک بار سنگین در قلب یک زن وجود دارد، متابولیسم تقویت کار خود را، که به نوبه خود منجر به افزایش شدت عرق می شود. در ارتباط با تنگی نفس، تمرینات تنفسی برای زنان باردار توصیه می شود.

 

مهم است که رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید، در غیر این صورت مادر ممکن است احساس خستگی کند. به عنوان یک نتیجه – سرگیجه، تهوع، کم خونی، ضعف، ، و سایر علائم ناخوشایند. این به خاطر این واقعیت است که کودک به طور فعال مواد مغذی را از مادر می گیرد، بدن خود را فراهم می کند. خواب در شب مشکل می شود، موقعیت راحت برای خواب یافتن بسیار دشوار است. برای مقابله با این وضعیت، می توانید با قرار دادن بالش در زیر پاها یا عقب استفاده کنید.

 

در طول بارداری بسیار مهم است که به خوبی بخوابید. این تاثیر مثبتی بر سلامت کلی یک رشد و رفتار زن و کودک دارد. خودتان را با کارهای خانه پربار نکنید، در حال حاضر بهترین کار مراقبت از کودک است. ما نباید فراموش کنیم که در این زمان تورم در زنان باردار بسیار خطرناک است. برای جلوگیری از آن، شما باید پاها باید کمی بالاتر از سر باشد. همچنین لازم است که خود را در غذاهای خوشمزه و شیرین محدود کنید. مهمترین چیز در رژیم غذایی، میوه و سبزیجات تازه است.

درد در هفته بیست و نهم بارداری

درد در هفته بیست و نهم بارداری

در برخی از مناطق در این مرحله از بارداری، درد های مختلف کاملا طبیعی است. بنابراین افزایش وزن نسبتا شدید و وزن کودک به این نتیجه می رسد. این سنگینی غیرمعمول باعث ایجاد فشار روی پاها، پشت و گردن می شود، همچنین نمی تواند مقاومت سنگین را به همراه داشته باشد و بنابراین می تواند منجر به ناراحتی و کمر درد شود.

با این حال، درد هایی وجود دارد که هنجار نیستند و به عنوان یک دلیل برای دیدن یک پزشک دوباره می روند. به عنوان مثال، سردردهای مکرر، درد در انسداد، التهاب هموروئید یا درد ناشی از ادرار.

یکی دیگر از دلایل درد طبیعی استخوان های لگن، درد ناحیه شکم، ناحیه لگن، آماده سازی طبیعی بدن برای زایمان است. استخوان به تدریج گسترش می یابد و این کاملا طبیعی است.

لازم است توجه ویژه ای به درد شکمی داشته باشیم – البته در دوران بارداری به خصوص ناخوشایند است، البته اگر از لگن قوی کودک نباشد. لازم است زنگ هشدار را بشنوید و در صورت درد شکم همراه با تب یا خونریزی همراه باشد باید به پزشک اطلاع دهید.

شکم در هفته بیست و نهم بارداری

شکم در هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری، شکم زن باردار به شدت افزایش می یابد. با این مشکل جدیدی روبرو می شود اینها شامل اولویت اصلی – خارش ناخوشایند همراه با کشش طبیعی پوست است.

خارش ممکن است دارای ویژگی آلرژیک باشد. در این مورد ممکن است قرمزی روی پوست، تحریک یا بثورات داشته باشد. پوست در طول بارداری به انواع مواد مصنوعی و مواد شوینده حساس است. آلرژن می تواند در غذا باشد. لازم است رژیم غذایی خود را بررسی کنید و در مورد جایگزینی هر محصول با پزشک خود مشورت کنید. اغلب، در این مرحله از بارداری، زنان شروع به احساس تنگی در شکم می کنند. نگران نباشید، یک کودک فقط سکسکه می کند!

رحم در هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری، رحم در حال حاضر بزرگ است و بیش از سمفیز پوبیس ۳۰ سانتی متر است. وزن و شدت آن احساس می شود. طبیعی است که از گرفتگی در این منطقه احساس کنید.

تخلیه در هفته بیست و نهم بارداری

• در طول این دوران بارداری خطر ابتلا به زودرس وجود دارد، بنابراین شما باید بسیار دقیق از ماهیت ترشح مراقبت کنید. هر گونه تغییر در رنگ، قوام و یا مقدار ترشحات واژن یک دلیل برای اطلاع پزشک است. 
• بی اشتهایی در ترشحات خون شاهد تهدید جداسازی زودرس انقباض جفت می باشد که باعث ایجاد زودرس می شود. 
• گاهی اوقات خون بر روی حوله های بهداشتی می تواند از خونریزی مقعدی باشد. 
• آب بی آب و بی بو از ناهنجاری واژن – یک دلیل برای بازدید فوری به بیمارستان است. شاید مایع آمنیوتیک نشت کند این مایع معمولا بی بو، شفاف است، می تواند بوی کمی شیرین داشته باشد. برای تعیین مایع آمنیوتیک در خانه شما می توانید یک آزمایش خاص در یک داروخانه خریداری کنید، اما بهتر است با دکتر مشورت کنید. 
• در طول این دوران بارداری، هموروئید می تواند در حال حاضر ظاهر شود (ترشح روشن یا زرد از پستان). این طبیعی است. سعی نکنید قبل از شستشو از پستان استفاده کنید، نوک سینه ها را تحریک نکنید.

ارتباط جنسی در هفته بیست و نهم بارداری

ارتباط جنسی در هفته بیست و نهم بارداری

رابطه جنسی حتی در دوران بارداری کاملا طبیعی و حتی مفید برای زن باردار است. در بسیاری از موارد اشاره شده است که برای زنان دارای رابطه جنسی در مراحل بعدی، زایمان بسیار راحت است. استثنائات مواردی است که جنس مخالف است. اگر بارداری هماهنگ نیست، احساس درد یا ناراحتی دیگر احساس می شود، سپس در هفته بیست و نهم بارداری ، بهتر است از رابطه جنسی اجتناب کنید.

 

تجزیه و تحلیل در هفته بیست و نهم بارداری

 

هر خانم باردار باید به طور منظم به متخصص زنان خود مراجعه کند. در هر بازدید، دکتر یک بازرسی استاندارد را انجام خواهد داد – او وزن خواهد کرد، فشار را بررسی می کند، گوش می دهد و موقعیت شکم را اندازه گیری می کند، موقعیت فوندوس رحم را تعیین می کند، تحلیل های لازم را تعیین می کند.

برای جلوگیری از هر گونه مسائل و شک و تردید در مورد سلامت کودک شما باید تمام تجزیه و تحلیل تجویز را در زمان مناسب انجام دهید. همچنین، در این دوره، با اختیار پزشک، می توانید لگد و اختلالات کودک را شمارش کنید. این روش نظارت کمک خواهد کرد تا مطمئن شوید که بچه خوب است و او در رحم مادر حس خوبی دارد.

 

پیشنهاد ما:دانلود فایل صوتی:ناگفته های خطرات دوران بارداری

 

سونوگرافی درهفته بیست و نهم بارداری

سونوگرافی درهفته بیست و نهم بارداری

سونوگرافی در این دوره ضروری است تا اطمینان حاصل شود که وضعیت نوزاد، جفت و زن باردار خودش خوب است. اندازه جنین، وضعیت جفت، وضعیت و مقدار مایع آمنیوتیک، اندازه و موقعیت رحم، و همچنین سایر اطلاعات مهم تعیین می شود. سونوگرافی ساده ترین و بدون درد ترین روش برای شناسایی تمام اطلاعات لازم است. علاوه بر این، معاینه سونوگرافی نه تنها مفید، بلکه همچنین دلپذیر است. پس از همه، این یکی دیگر از دلایل نگاه کردن به کودک شما تشکیل شده است.

برای کسانی که قادر به شناسایی جنس کودک نبوده اند – سونوگرافی در هفته بیست و نهم بارداریحاملگی می تواند این اطالعات را با ۱۰۰٪ اطمینان بیان کند. در صورت تمایل، شما می توانید یک عکس بگیرید.

 

رژیم غذایی و غذا در هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری، اساسی ترین وظیفه مادر باردار یک رژیم صحیح و متعادل است. این زن دارای یک ارگانیسم جدید است، برای رشد و توسعه مناسب که نیاز به انواع مختلف مواد مغذی و مواد معدنی لازم است.

 

اگر رژیم غذایی نامناسب و متنوع باشد، کودک سعی خواهد کرد خودش را بپوشد. به همین دلیل است که پس از بارداری و زایمان برخی از مادران از دندان های بد، مو، رنگ پوست، بیماری استخوان، ستون فقرات و غیره رنج می برند.

 

شما باید مواد غذایی حاوی کلسیم را به رژیم خود اضافه کنید. کودک به عنوان مادر به آن نیاز دارد. اطمینان حاصل کنید که پروتئین را در مقدار مناسب استفاده کنید، بیشتر آن در گوشت وجود دارد.

غذاهای سوخته شده، دودی، غذای سرخ شده باید محروم شوند یا کاهش یابد. آنها آب بدن را حفظ می کنند، که منجر به ادم می شود. لازم است خوردن اسفناج، چغندر، ، جو، گندم سیاه و غلات دیگر. این محصولات هموگلوبین را افزایش می دهد که بر وضعیت کلی زنان باردار تأثیر می گذارد.

برخی افراد فکر می کنند که شکلات نیز قادر به افزایش هموگلوبین است. این کامل نیست تنها چیزی که می تواند افزایش یابد تعداد کالری در بدن است. سبزیجات تازه تر که حاوی فیبر هستند. این مانع از یبوست می شود. همچنین، آب باید به اندازه کافی مصرف کنید.

افزایش وزن در هفته بیست و نهم بارداری

وزن یک زن باردار که توسط متخصصین زنان در هر بازدید از او بررسی می کنند. و اگر یک زن باردار بیشتر از آن برسد، خطرناک خواهد بود. وزن در دوران بارداری باید بسیاردقیق باشد. در صورتی که یک زن ۱۱ تا ۱۱٫۵ کیلوگرم وزن داشته باشد، در هفته بیست و نهم بارداری طبیعی است. در این مدت زنان باردار معمولا در حدود ۳۰۰ گرم در هفته به دست می آورند.

اگر این ارقام بسیار بالاتر از حد معمول باشد، پزشک شما یک رژیم را توصیه می کند که رعایت آن منافع مادر آینده و کودک است.

زایمان درهفته بیست و نهم بارداری

گاهی اوقات اتفاق می افتد که هفته بیست و نهم بارداری زودرس می تواند شروع شود. نوزادان نارس پس از زایمان مراقبت و توجه ویژه ای دارند، اما طب مدرن برای این کار آمادگی کامل دارد و هر کاری که ممکن است انجام شود، به طوری که کودک باید زندگی کند و سالم باشد.

 

بدن کودک در این سن آماده برای وجود مستقل است، تمام اعضای بدن به اندازه کافی توسعه یافته اند تا اجازه زندگی کامل را به کودک بدهند. نکته اصلی این است که شما تبدیل به یک مادر می شوید، و تمام مشکلات همراه با آن ناچیز خواهد بود و در نهایت از بین خواهد رفت.

در نهایت اتفاق می افتد که دکتر عمل سزارین را در این مرحله از بارداری بدون ترس برای سلامتی نوزاد اعمال می کند، زیرا ادامه حاملگی امکان پذیر نیست و تنها به جنین آسیب می رساند.

 

پیشنهاد مقاله:علائم و نشانه های شروع زایمان و تحمل درد آن

 

خطرات در هفته بیست و نهم بارداری

شایعترین خطرات در انتظار یک زن در هفته بیست و نهم بارداری عبارتند از:

• ادرار بسیار مکرر 
• اختلالات در فشار، ضعف، تنگی نفس؛ 
• خطر زایمان زودرس این به خاطر این واقعیت است که در این دوره ناسازگاری ایمنی پدر و مادر نوزاد ممکن است رخ دهد؛ 
• تخلیه خونین که نه تنها برای این دوره بسیار خطرناک است، بلکه همچنین در دوران بارداری بسیار خطرناک است. 
• چاقی، ادم به عنوان یک نتیجه – چالاکی، بی دست و پا.
تمام جنبش ها باید بسیار مراقب باشند. اگر حداقل یکی از نشانه های بالا وجود دارد، شما باید با دکتر مشورت کنید.

توصیه های زنان در هفته بیست و نهم بارداری

مهمترین توصیه هایی که باید در طول هفته بیست و نهم بارداری انجام شود:

• شما باید منظمی، بدون حرکت اضافی تیز آرام و بدون عجله نیست. کفش راحت باید ترجیح داده شود، فقط کفش صاف؛ 
• تا آنجا که ممکن است استراحت، هوای تازه، میوه و سبزیجات. فقط رژیم صحیح متعادل؛ 
• وزن خود را کنترل کنید به طور معمول، در یک ماه بدن باید حدود ۳۰۰ گرم به دست آورد. 
• دیگر کارهای متوسط، به طوری که عضلات برای تولد آماده می شوند.

بارداری دوقلو در هفته بیست و نهم بارداری

بارداری دوقلو در هفته بیست و نهم بارداری

برای مادر باردار دوقلو با هر هفته سخت تر می شود زیرا بچه ها شروع به افزایش وزن می کنند. در این دوره بدن نوزاد حدود ۳۷ سانتیمتر طول می کشد و هر ۱۲۰۰ گرم وزن دارد. در حال حاضر ممکن است تفاوت در وزن باشد – این بستگی به جنس فرزندان انتظار می رود.

شما هنوز هم باید بارداری بیش از یک هفته را تحمل کنید، و وزن شما در حال حاضر ۱۰-۱۱ کیلوگرم بیشتر از ابتدای این مدت است. درد در پشت، لگن، ستون فقرات، شدت درد در پاها دیده می شود. تمام قسمتهای بدن شما برای یک رویداد خوشحال از تولد آماده هستند.


منبع: سلام مادر

هفته بیست و هشتم بارداری

هفته بیست و هفتم بارداری به پایان رسید و وارد هفته جدید شدیم ،در طول هفته بیست و هشتم بارداری چشم نوزاد در نهایت باز می شود. چشم ها آبی هستند. با این حال، رنگ همیشه آبی نیست. قبل از کار،  ممکن است رنگ خود را به سبز، قهوه ای یا هر رنگ دیگر تغییر دهند. علاوه بر این، در این مرحله از حاملگی، موهای سر و مژه شروع به رشد سریع تر می کنند.

این ممکن است باعث ناراحتی مادر شود. وزن نوزاد افزایش می یابد زیرا چربی در حال جمع شدن است. علی رغم این واقعیت، وزن کودک از قبل افزایش می یابد. در این مرحله وزن نوزاد حدود ۱ کیلوگرم ۱۰۰ گرم است.

 

در هفته بیست و هشتم بارداری حتی اگر یک زن احساس تغییرات بزرگی در بدن او نداشته باشد، لازم است که از یک دکتر بازدید کرده و معاینه شود. این بهتر است که کمتر از ۱ بار در هر ۱۰ روز انجام شود. این دوره زمانی است که یک مادر آینده نیاز به انجام بسیاری از آزمونها دارد. به غیر از آزمایش های مرتب که از اولین روزهای بارداری انجام می شود، ارگانیسم و خون باید برای حضور آنتی بادی، مقدار آهن در خون و حساسیت به گلوکز مورد آزمایش قرار گیرد. لازم است به تدریج بافت استخوانی کودک قوی تر شود.

برای انجام این کار، یک زن باید مصرف ویتامین ها یا قرص هایی را که حاوی کلسیم یا هر نوع دیگر از جمله “مواد مخدر” است، آغاز کند. همچنین می توانید با پزشک مشورت کنید و از بیهوشی بپرسید که برای شما مناسب است و می تواند در طول فرایند کار استفاده شود.

هفته بیست و هشتم بارداری و جنین

هفته بیست و هشتم بارداری و جنین

اگر دوره بارداری به آرامی ادامه یابد، رشد جنین در هفته بیست و هشتم بارداری ادامه خواهد یافت. وزن نوزاد جایی بین ۹۰۰ گرم است. تا ۱٫۱ کیلوگرم ارتفاع نوزاد جایی بین ۳۸ تا ۳۹ سانتی متر است. بافت استخوانی به سرعت در حال افزایش است. با تشکر از اینکه سلولهای برونکسی در ریه ها وجود دارد، کودک در حال حاضر قادر به نفس کشیدن خودش است.

 

جنین همچنان به تدریج وزن می کند. از آنجایی که بافت سلولی زیر پوستی ایجاد می شود، پوست به تدریج پاشیده می شود. همانطور که جنین بزرگتر می شود، فضای کم و کمتری برای حرکت آن وجود دارد. به تدریج، تمام فضای رحم را پر می کند. گرچه فضای کمی وجود دارد، جنین همچنان به طور فعال حرکت می کند.

با گذشت زمان، جنین به یک رژیم خاصی که بر اساس آن خواب و بیدار می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. این رژیم مانند رژیم یک انسان معمولی است که زاده شده و زندگی اش را می کند.

 

اسهال درهفته بیست و هشتم بارداری

اگر اسهال یک خانم در هفته بیست و هشتم بارداری نگران کننده باشد و هیچ دلیل جدی برای نداشته باشد یا به پزشک دسترسی نداشته باشد، باید با شرایط خاصی که می تواند بارداری را نجات دهد و به سلامتی او خطری نرساند نرساند باید نکته های زیر را رعایت کند.

 

• اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی مایعات حاوی قند و نمک را بنوشید. بهترین نوشیدنی ها در این دوره آب معدنی هستند. برای تعیین اینکه مایعات کافی برای بدن وجود دارد، باید رنگ ادرار را کنترل کنید. رنگ نور زرد و بافت شفاف یک قانون است.

• همچنین شما باید به یک رژیم غذایی بپیوندید که شامل خوردن مقادیر کوچک است. شما می توانید رشته فرنگی، برنج، و موز داشته باشید. غذاهای شور در این مورد مکمل خوبی برای رژیم هستند. غذاهای تند و یا چرب، میوه های خشک و شیر نباید در هر مورد مصرف شود. اما غذای نشاسته، هویج پخته یا آب پز، گوشت بدون چربی و ماست توصیه می شود.

• شما باید داروهایی را مصرف کنید که در دوران بارداری مانع از آن نیستند و علل بیماری را مطرح می کنند. شما نباید داروهای خود را به خصوص در دمای بالا و یا وجود خونریزی داشته باشید.

اسهال در دوران بارداری به تقریبا همه افراد اتفاق می افتد، اما با وجود این، اکثر مادران باردار نمی دانند که چه کاری باید انجام دهند. نکته اصلی این است که نگران نباشید، اما به آرامی علل بیماری را بررسی کنید و اگر تب، استفراغ و حالت تهوع وجود نداشته باشید، درمان می تواند در خانه باشد. اما برای بازدید از متخصص زنان و زایمان، مراقبت از بارداری توصیه می شود.

اندازه شکم در هفته بیست و هشتم بارداری

اندازه شکم در هفته بیست و هشتم بارداری

همانطور که شکم بزرگتر می شود، پوست شروع به کشیدگی می کند. این روند معمولا با خارش همراه است. به عنوان یک نتیجه، نوار های قرمز و بعد از آن بر روی پوست ظاهر می شود. این قسمتها به مدت بقیه زندگی شما با شما باقی خواهند ماند.

 

به منظور کاهش و جلوگیری از گسترش طولانی، زن باید به طور منظم از وسایل مخصوص برای این موارد استفاده کند. امروزه بسیاری از چیزهای مختلفی وجود دارد که به جلوگیری از کشش کمک می کند. این می تواند کرم ها، پماد ها و ژل ها یا روغن های طبیعی متفاوت باشد.

 

 اگر ما هفته بیست و هشتم بارداری را طبق این قاعده “رمزگشایی” کنیم، آن برابر با ماه هفتم بارداری خواهد بود. شکم تبدیل به چنان بزرگ شده است که مرحله تشخیص حاملگی را سخت تر می کند. در حال حاضر سه ماهه سوم بارداری است. این به این معنی است که شما به زودی نوزادتان را میبینید کودک آماده شدن برای تولد است و مادرش به زودی او را ببیند.

بررسی سونوگرافی در هفته بیست و هشتم بارداری

بررسی سونوگرافی در هفته بیست و هشتم بارداری

در طی تمام دوران بارداری، تنها ۳ تحقیق سونوگرافی اجباری انجام شده است. در برخی موارد، یک استثنا ممکن است ساخته شود. اینها مواردی هستند که چنین مطالعاتی بیشتر به دلیل شرایط خاص و توصیه های پزشک انجام می شود. در هفته بیست و هشتم بارداری، ۲ تحقیق انجام شده است و پیش بینی می شود. به عنوان مثال، تحقیق سوم در هفته ۳۲ بارداری یا در مرحله ۸ ماه انجام می شود.

 

با این حال، اگر فکر می کنید لازم است یک بار دیگر به کودک نگاهی بیندازید، ببینید که چگونه او انجام می دهد، جایی که او در آن قرار دارد، هر گونه پاتولوژی وجود دارد، هر زمان که می خواهید، می توانید تحقیقات فراوانی انجام دهید. با این حال، تمام زنان قادر به درک اطلاعات بصری در مانیتور نیستند. در اینجا یک دکتر می تواند به شما کمک کند. پزشک که انجام تحقیقات را انجام می دهد، همه چیز را که روی مانیتور می بیند به شما می گوید.

 

تست های لازم در هفته بیست و هشتم بارداری

 

در هفته بیست و هشتم بارداری، به غیر از آزمون های اولیه که از همان ابتدای بارداری ساخته اید، باید آزمایش های بیشتری انجام دهید. اینها، برای مثال، آزمایش هایی برای تشخیص آنتی بادی در خون هستند و اطلاعات در مورد سطح قند در خون دریافت می کنند. این آزمایشها اقدامات پیشگیرانه است. مواردی وجود داشت که در آن خون مادرانی که تا به حال نوزاد خود را به دنیا نیاورده بودند یک عامل منفی تعیین شد.

 

در هفته بیست و هشتم بارداری برای کنترل سطح آهن، به اصطلاح هموگلوبین و قند در ارگانیسم مادر آینده لازم است. این امر باعث ایجاد کم خونی و دیابت ناشی از وضعیت حاملگی می شود. برای انجام این کار، وقتی به پزشکی متخصص خود مراجعه می کنید، باید نمونه هایی از خون و ادرار را با خود داشته باشید. پیش از این یک زن باردار یک متخصص بیماریهای زنان یک بار در ماه بازدید کرده. حالا او نیاز دارد که متخصص زنان خود را دو بار بیشتر بپرسد – دو بار در ماه.

رحم در هفته بیست و هشتم بارداری

این نه تنها شکم است که در هفته بیست و هشتم بارداری بزرگتر می شودبلکه اندازه رحم زن باردار نیز بزرگتر می شود. رحم در جایی که در ابتدای بارداری قرار دارد، دیگر قرار ندارد. این در حال حاضر ۸ سانتی متر بالاتر از ناف و ۲۸ سانتی متر بالاتر از سمفیز ناحیه شکم است. با این حال، این اندازه نهایی رحم نیست. این تا پایان بارداری بزرگتر خواهد شد. همانطور که جنین رشد می کند، رحم نیز بزرگ میشود.

 

اگر یک زن در هفته بیست و هشتم بارداری احساس تشنج رحم کند، او نباید نگران باشد. این ها انقباضات آموزشی هستند. به عبارت دیگر، این انقباضات دوره ای رحم است. مانند انقباضات، به عنوان یک قاعده، طولانی نیست و بدون درد هستند. با این حال، اگر چنین انقباضی هایی برای مدت زمان بسیار طولانی و با تخلیه همراه باشد، ضروری است که فورا با پزشگ خود تماس بگیریم و برای جلوگیری از هر گونه عوارض احتمالی کمک بگیریم.

تولد زودرس در هفته بیست و هشتم بارداری

تولد زودرس در هفته بیست و هشتم بارداری

در هفته بیست و هشتم بارداری ، چنین مواردی است که یک کودک تصمیم می گیرد به دنیا می آید این خطرناک نیست زیرا در این مرحله کودک به اندازه کافی برای زنده ماندن و ادامه زندگی در خارج از بدن مادر است. در موارد زایمان زودرس در این مرحله، موارد مرگ نادر است. اکثر موارد زایمان زودرس هموار می شوند و نوزاد دارای شانس بالایی برای زنده ماندن است.

 

با توجه به فن آوری های مدرن، نوزادانی که به زودی متولد می شوند، فرصتی برای زنده ماندن دارند، زیرا عملکرد حیاتی آنها می تواند با کمک وسایل خاصی برای مدت زمان لازم مورد حمایت قرار گیرد.

 

اگرچه زایمان زودرس می تواند به راحتی و به نوزاد آسیب برساند، اما برای مادر بسیار مضر است. چنین مواردی مانند term labor نامیده می شود. از آنجا که ارگانیسم مادر هنوز به طور کامل برای کار آماده نیست، احتمال عوارض وجود دارد. لیستی از عوارض شامل پارگی های گردنی از اندازه های مختلف، پارگی زودرس غشاء، گذرگاه های مادر که آماده نیستند. همچنین خونریزی وجود دارد که ممکن است نه تنها در طول کار، بلکه پس از فرآیند نیز رخ دهد.

احساساتی که توسط مادر در هفته بیست و هشتم بارداری تجربه می شود

در هفته بیست و هشتم بارداری، مادر کودک می تواند خودش را تحت کنترل خود نگه دارد. همانطور که نوزاد رشد می کند، حرکات رخ می دهد اغلب و آنها بیشتر قابل درک است. این به ویژه در زمان زمانی که کودک است، اتفاق می افتد. مادر آینده می تواند یک زندگی جدید را درون خود احساس کند.

 

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند زمان نگهداری نوزاد را کنترل کنید و حتی زمان و تعداد این دوره ها را در یک دفترچه یادداشت کنید. کودک هر ۶ دقیقه یک بار حرکت می کند. به طور معمول، یک نوزاد در داخل رحم مادر شروع به حرکت در شب، زمانی که بدن مادر آرام تر است.

 

حرکات او آرام کردن نوزاد و خوابیدن است. علاوه بر این، هنگامی که سطح گلوکز در ارگانیزم مادر بالا می رود، یک کودک واکنش نشان می دهد. افزایش سطح قند توسط مادر که در حال خوردن است، ایجاد می شود. هنگامی که یک زن تحریک و یا استرس را تجربه می کند، کودک نیز شروع به حرکت بیشتر فعالانه می کند. دلیل این افزایش سطح آدرنالین خون است.

درد و گرفتگی عضلات در هفته بیست و هشتم بارداری

هفته بیست و هشتم بارداری با احساسات دردناک تر نسبت به گذشته همراه است. همانطور که قبلا گفته شد، این دوره زمانی است که نه تنها نوزاد شما، بلکه رحم نیز به طور قابل توجهی بزرگتر می شود. شما شروع به احساس درد در ناحیه پشت می کنید. این اتفاق می افتد به این دلیل که حمایت از مفصل و پیازها نرم تر می شود و مرکز گرانش شما به دلیل شکلی بزرگتر تغییر می کند.

چنین درد هایی مانند یک نتیجه از رحم است که بر روی عصب سیاتیک فشار می آورد. در نتیجه، این ممکن است نه تنها در درد در پشت، بلکه درد در زانو و استخوان باشد. به طور معمول، این درد های ناخوشایند و خود به خودی قوی یا تیز نیستند. اگر چنین درد هایی با زمان ضعیف نباشد و بسیار شبیه انقباض های شدید باشد، لازم است لزوما با پزشک خود تماس بگیرید. این ممکن است مورد تولد زودرس باشد.

 

همچنین توجه به درد در ناحیه کمر شکم ضروری است. به خصوص، اگر آنها با استفراغ، حالت تهوع یا سوزش همراه باشند. این علائم معمولا بعد از خوردن چیزی اتفاق می افتند. در این مورد، لازم است به دکتر بروید.

 

مشکلی که مادران آینده با آن مواجه هستند، تورم است. برخی از زنان به آن توجه زیادی نمی کنند، برخی دیگر توجه می کنند. آنها همیشه به این که در آینه نگاه می کنند، توجه می کنند و متوجه می شوند که آنها در یک جفت کفش نمی توانند پا کنند. هیچ چیز برای ترس نیست که تورم آنقدر شدید باشد.

 

با این حال، اگر تورم بسیار شدید باشد، شما باید با پزشک خود مشورت کنید و میزان آب مصرفی که در هر روز می خورید را کاهش دهید تا پیامد منفی نباشد. همچنین، نیاز به حفظ وزن خود را تحت کنترل ثابت وجود دارد.

 وزن زنان باردار در هفته بیست و هشتم بارداری

در ۷ ماهه بارداری سرعت افزایش وزن به شدت افزایش می یابد. در این دوره یک زن باید تا ۵۰ گرم در روز یا حداکثر ۳۰۰ گرم در هفته وزن به دست آورد. در طول دوران بارداری، کنترل دقیقا همان چیزی است که یک خانم می خورد، لازم است از آنجایی که او نه تنها خودش را تغذیه می کند، بلکه کودک خود را نیز تغذیه می کند. نیاز به کنترل وزن وجود دارد. شما باید به طور منظم خودتان را وزن کنید. در طی دوران بارداری یک زن باید از ۸ تا ۱۰٫۵ کیلوگرم برسد.

 

پیشنهاد ما:دانلود فایل صوتی:ناگفته های خطرات دوران بارداری

 

تغذیه در هفته بیست و هشتم بارداری

تغذیه در هفته بیست و هشتم بارداری

در طول هفته بیست و هشتم بارداری، زن نباید فراموش کند که او نه تنها خودش را تغذیه می کند، بلکه کودک که درون آن رشد می کند. دررژیم، تمام نیازهای یک مادر و کودک او مورد توجه قرار گرفته است. هر عنصر مانند رژیم غذایی کاملا درک شده است و یکی از اهداف آن بارداری و روند کار آسانتر است.

با توجه به این رژیم غذایی، لازم است شما ۵-۶ بار در روز بخورید. به طور کلی، در روز، یک زن باردار باید غذا مصرف کند. اولویت باید به غذاهایی که ارگانیسم را با ویتامین ها و میکرو ارگانیسم های مفید به ارمغان بیاورد، داده شود.

بخش عمده ای از این کالری ها در نیمه اول روز باید به ارگانیسم یک زن باردار منتقل شود. توصیه می شود که بعد از ساعت نه بعد از ظهر غذا بخورید. اگر شما یک میان وعده سبک دارید می توانید یک استثناء ایجاد کنید. به عنوان مثال، میوه ها – سیب، نکتار و یا یک سالاد سبزیجات سبک و با یک روغن گیاهی

علاوه بر اینها، نیاز به کاهش در غذاهای حاوی کربوهیدرات ساده وجود دارد. آنها به افزایش وزن و تولید گلوکز در ارگانیسم یک زن کمک می کنند. تولید گلوکز بالا ممکن است منجر به دیابت شود. همه اینها، در نهایت، ممکن است بارداری و روند کار را پیچیده تر کند. چنین کربوهیدرات هایی مانند شکلات، سیب زمینی، غذاهای نشاسته ای و شیرینی وجود دارد.

 

پیشنهاد مقاله:نقش و اهمیت تغذیه در دوران بارداری

 

تخلیه در هفته بیست و هشتم بارداری

تخلیه در هفته بیست و هشتم بارداری همانند شما در طول دوره بارداری بوده است. دارای رنگ ملایم و شیرین و بوی تند هستند ،اگر تخلیه به خون شبیه باشد، باید فورا به پزشگ بروید. تخلیه ممکن است از رنگ های مختلف، از رنگ قرمز به رنگ مشکی باشد. آنها همچنین ممکن است سازگاری متفاوت داشته باشند. در اکثر موارد، مانند تخلیه نیز با درد در ناحیه کمر شکم همراه است. این تخلیه ممکن است در مورد زایمان زود هنگام صحبت کند.

 

رابطه جنسی در هفته بیست و هشتم بارداری

بسیاری از پزشکان اشاره می کنند که داشتن رابطه جنسی در هفته ۲۸ بارداری کاملا خوشایند است. آنها می گویند این دقیقا زمان برای داشتن رابطه جنسی است. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید به کودک آسیب برساند. برای یک مادر آن منبع عاطفی مثبت اضافی خواهد بود. مهمترین چیز این نیست که بر روی شکم فشار نیاورید.

هفته بیست و هشتم بارداری و خطرات آن

در سه ماهه اول، خطر سقط جنین وجود دارد، ارگان های اصلی نوزاد هنوز تشکیل نشده اند و مسافر احتمالا از علائم ناخوشایند سم زدگی عاجز می شود. در سه ماهه سوم خطر ابتلا به زایمان زودرس وجود دارد.

اما جهت اصلی تصمیم گیری باید به نظر پزشک متخصص زنان باشد، زیرا او در مورد تمام عوارض حاملگی خود آگاه است و از مشکلات احتمالی آگاه است. پیش از این پزشک متخصص زنان ممکن است از یک تجزیه و تحلیل اضافی یا یک سونوگرافی استفاده کند تا نهایتا تمام اضطراب را از بین ببرد.

 

تروما در هفته بیست و هشتم بارداری

• آسیب های احتمالی ممکن است رخ دهد زیرا یک زن در حال حاضر کمی ناهموار است و هماهنگی حرکت ها یکسان نیست. دلیل آن آب بیش از حد در ارگانیسم و وزن است.
• به علت فقدان آهن در ارگانیسم احتمال کم خونی وجود دارد؛
• تورم پاها دوباره به خود یادآوری می کند.

توصیه های زنان برای هفته بیست و هشتم بارداری

۱٫ در هفته بیست و هشتم بارداری، حرکات کودک را باید شمارش کرد. یک کودک باید حدودا ۱۰ بار در عرض یک ساعت حرکت کند. اگر تعداد بسیار پایین تر باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.
۲٫ اگر بستگان و دوستانتان متوجه شوند که شما خیلی ضعیف هستید یا احساس ضعف می کنید و دائما سرگیجه را احساس می کنید، آزمایش خون را انجام دهید تا میزان آهن در خون مشخص شود.
۳٫ خوردن میوه های خشک، آجیل، عسل، کران بری یا هر محصول دیگر که حاوی آهن است.
۴٫ مراجعه کنید به مادران آینده. در آنجا شما از لحاظ جسمی و اخلاقی برای فرآیند کار آماده خواهید شد. سپس، در صورت شروع روند، شما را وحشت زده نخواهد کرد.

بارداری دو قلو درهفته بیست و هشتم بارداری

بارداری دو قلو درهفته بیست و هشتم بارداری

هنگامی که هفته بیست و هشتم بارداری می آید، یک زن ممکن است آرام شود و نگران تولد زودرس نباشد. حتی اگر این اتفاق بیفتد، خطر بزرگ برای نوزادان وجود نداردو وزن هر کودک حدود ۱ کیلوگرم است.

در هفته بیست و هشتم بارداری، یک زن بیشتر در مورد فرایند کار فکر می کند. این واقعیت که شما ۲ نوزاد را به دنیا می آورید، این روند را حتی بیشتر ترسناک می کند. در موارد بارداری چند ساله زن اغلب روش سزارین را پیشنهاد می کند. به هر حال، شما باید در خلق و خوی خوب باشید، زیرا موفقیت روند کار بستگی به خلق و خوی شما دارد.


منبع: سلام مادر

هفته بیست و هفتم بارداری

شما هفته  بیست و ششم بارداری را هم پشت یر گذاشتید حال میرویم به هفته جدیدماندر هفته بیست و هفتم بارداری تمام سیستم های موجود در بدن به طور کامل در حال شکل گیری هستند، اما مغز همچنان توسعه می یابد. در هفته بیست و هفتم بارداری کودک همچنان در مایع آمنیوتیک باقی می ماند قرمز و چروکیده می شود. تمام اعضای آن به طور طبیعی عمل می کنند و بنابراین کودک قادر به زنده ماندن است.

بسیاری از ما از کلسترول می ترسیم. این برای سلامتی ما بد است، اما در واقع برای یک زن باردار مناسب است. کلسترول وضعیت جفتی را حفظ می کند و کمک می کند تا هورمون هایی را برای غدد پستان ایجاد کند. البته، در دوران بارداری وزن (حدود ۱۰ کیلوگرم) را افزایش می دهید، اما این وزن همراه با مایعات آمنیوتیک می افتد.

 

 

بنابراین اگر شما تقریبا ۱۰ کیلوگرم یا کمی بیشتر به دست آورید، آن را عادی و رژیم های سختگیرانه را رعایت کنید: آنها می توانند سلامت شما و سلامت کودک را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

هفته بیست و هفتم بارداری پایان سه ماهه ی دوم می باشد. این برای کودک شما بلند مدت است: و رشد جنین از اندام های او تقریبا به پایان رسیده است. قبل از اینکه شما نهایت دیدار با نوزاد شما را ترک کنید، زمان کمی وجود دارد.

در هفته بیست و هفتم بارداریچه اتفاقی افتاده است؟

کودک در طول این دوره فعالانه رشد می کند: وزن آن به ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم می رسد، ارتفاع آن به ۳۶ سانتی متر می رسد، مغز و سیستم عصبی آن همچنان ادامه دارد. چرا کودک رشد می کند؟ به دلیل هورمون سواتاتروپین.

 

تمام سیستم های دیگر بدن کودک (از جمله اندوکرین و پانکراس) همچنان رشد و توسعه می یابند. توانایی های ذهنی کودک نیز به علت هورمون هایی که مسئول تولید کلسیم می باشند، پیشرفت می کنند.همه این فرآیندها باعث تشکیل هورمونهای کودک (و شروع به استفاده از آنها) می شوند. در طول این مرحله، کودک از استفاده از هورمونهای مادر خود متوقف می شود و بر وضعیت او تأثیر می گذارد، زیرا او هر روز بهتر می شود.

 

هنگامی که زمان تولد می آید، کودک مقدار کافی از سورفاکتانت را دارد. اگرچه بعضی از شرایطی که کودک نمی تواند نفس بکشد، نیاز به کمک یک دستگاه خاص برای تنفس وجود دارد. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که تولد زودرس است. اما از هفته بیست و هفتم بارداری نوزاد ممکن است حتی از تولد زود هنگام زنده بماند در صورت نیاز به کمک نیاز دارد: او سپس در یک انکوباتور ویژه قرار داده خواهد شد.

جنین اکنون بیشتر شبیه انسان واقعی است: دارای ، ناخن و مو است و چشم هایش باز هستند. این کودک چربی بیشتری دریافت می کند و پوست آن ملتهب می شود (هرچند که به دلیل مایع آمنیوتیک هنوز هم چروکیده می شود).

 

کودک در رحم مادر خود زندگی و رژیم خود را دارد: خواب است، بازی می کند، حرکت می کند، خود را می بیند، می داند که چگونه از دست برود و انگشت خود را بکشد همانطور که می بینید، مثل یک نوزاد واقعی رفتار می کند.

 

این می تواند آزادانه چشم خود را باز و بسته شود، به دنبال نور قابل مشاهده از طریق شکم است. کودک حتی تمرین می کند: در حالی که می تواند این کار را انجام دهد، چرخش می کند، به شما ضربه می زند، زیرا هنوز جایی برای حرکت دارد. این از آن لذت می برد و احساسات خود را به این طریق بیان می کند.

شکم و رحم در هفته بیست و هفتم بارداری

شکم و رحم در هفته بیست و هفتم بارداری

رحم ۵-۷ سانتی متر بالای ناف در هفته بیست و هفتم بارداریاست. وزن آن به طور قابل توجهی افزایش می یابد و رحم بیشتر قابل تشخیص می شود. به همین دلیل زن بیشتر رنج می برد: سخت است که او موقعیت مکانی راحت بگذارد.رحم می تواند رگها را فشار دهد، تا حدی جریان خون را مسدود می کند و بنابراین شما می توانید احساس بدی کنید، اگر این را احساس کنید، از خوابیدن در پشت و عبور از پاها خود اجتناب کنید.

 

شکم در این مرحله از بارداری بسیار قابل مشاهده است. اما چون شکم رشد می کند، مشکلات شما نیز بزرگتر می شود: بی خوابی، سوزش سر دل و تنگی نفس می تواند در این مرحله شما را ناراحت کند و بارداری را به یک کابوس تبدیل کند. مشاوره با پزشک می تواند به شما کمک کند.

در دوران بارداری شما ممکن است از اسهال و یبوست رنج می برید، اندام های داخلی خود را می توان تا حد زیادی فشار داده و حتی کوچکترین ضربه کودک می تواند باعث درد شما شود.

 

همه اینها بر سلامت روان مادر آینده نیز تأثیر میگذارد: در طول این دوره میتواند به شدت تحت فشار و تحریک قرار گیرد. گاهی اوقات رژیم او می تواند ناکام بماند و باید مجددا عادی شود. مادر آینده نیز می تواند از رژیم مختلف کودکش رنج ببرد: برای مثال، زمانی که او می خواهد بخوابد، اما کودک لگد می زند. در آن صورت شما باید با کودک صحبت کنید، برای آواز خواندن او، بپردازید زن باردار باید به یاد داشته باشید که او یک مادر است و باید به فرزندش کمک کند.

پوست بر روی شکم کشش و خارش دارد: طبیعی است، اما اگر بیش از حد خارش باشد، باید دکتر را ببینید و آزمایش کنید. اگر شکم شما سخت تر شود، باید پزشک را نیز ببینید.

 

علائم  بارداری در هفته بیست و هفتم بارداری

• درد پشت و کمر درد؛ 
• تنگی نفس؛ 
• سوزش سر دل؛ 
• خستگی فیزیکی و ذهنی؛ 
• تورم انگشتان، مچ پا یا چهره؛ 
• مشکل خواب؛ 
• هموروئید

سونوگرافی در هفته بیست و هفتم بارداری

سونوگرافی در هفته بیست و هفتم بارداری

معمولا سونوگرافی سه بار در طول بارداری انجام می شود: در هفته ۱۲، در هفته ۲۲ و در هفته های ۳۰-۳۲٫ اما گاهی اوقات پزشک میتواند سونوگرافی را در هفته بیست و هفتم بارداری نیز تجویز کند: به عنوان مثال، اگر مادر بیمار بود، اگر بارداری به خوبی نباشد یا اگر پزشک فکر کند چیزی اشتباه است. نگران نباشید: همیشه بهتر است دوباره چک کنید و اطمینان حاصل کنید که کودک شما درست است.

 

سونوگرافی درهفته بیست و هفتم بارداری عملا شبیه به یک هفته ی ۲۲ است: پزشک ارگان های کودک، موقعیت خود را اندازه گیری می کند، قد و وزن تقریبی آن را اندازه گیری می کند.

او همچنین به ضربان قلب و تنفس کودک گوش می دهد، فعالیتش را نظارت می کند و تمام داده ها را به مدارک پزشکی منتقل می کند، همچنین ذکر وضعیت جفت و مایع آمنیوتیک، اندازه و خصوصیات رحم است. تمام این اطلاعات به پزشکان کمک می کند تا ببینند که بارداری چگونه انجام می شود و بیشتر به زایمان آماده می شود.

 

سونوگرافی نیز کمک می کند تا دریابیم که آیا جنسیت کودک تغییر کرده یا نه. گاهی اوقات دشوار است که جنسیت دقیق کودک را پیش از آن پیدا کنید: دکتر نمیتواند آن را به روشنی ببیند یا مطمئن نیست. اما او آماده پاسخ دادن به این سوال برای هفته بیست و هفتم بارداری خواهد بود. علاوه بر این، پدر و مادر آینده خوشحال خواهند شد که یک بار دیگر کودک خود.

 

در طول هفته بیست و هفتم بارداری، زن میتواند از انقباضات آموزشی در حال حاضر تجربیات را تجربه کند: این بدین معنی است که بدن او را به زایمان آینده آماده میکند. این انقباضات برای چند ثانیه طول می کشد، به همین دلیل برخی از زنان حتی نمی دانند که چه اتفاقی می افتد. اما چنین انقباضی همچنین می تواند مشکلات زیادی را برای دیگر زنان ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر بعد از آنها ترشح قرمز دارید، بلافاصله با دکتر خودتماس بگیرید.

 

یبوست و استفراغ باعث ایجاد درد نیز می شود (هر چند قوی نیست)، اما هر زن می تواند به درستی آن را تشخیص دهد. اگر از درد در رکتوم رنج می برید ممکن است که هموروئید داشته باشید. نگران نباشید: همه چیزهایی که در این مورد باید انجام دهید این است که به سادگی از دکتر خود بیاموزید که برای تغذیه صحیح شما برنامه ریزی می کند.

 

افزایش وزن می تواند باعث درد پشت و پا شود. برای اجتناب از این، سعی نکنید بیش از حد شستشو دهید، کفش های راحت بپوشید، از حمل مواد سنگین و ایستادن زیاد جلوگیری کنید.

گرفتگی ها می تواند کمبود کلسیم را در بدن زن نشان دهد. برای جلوگیری از گرفتگی های عصبی، شما باید بیشتر غذاهای غنی از کلسیم مصرف کنید. درد در ناحیه شکمی و کمر درد می تواند نشانه ای از بیماری های سیستم ادراری باشد. اگر درد همراه با تب و سوزش در ناحیه تناسلی باشد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

در طول سه ماهه سوم، بدن زن به طور مداوم به زایمان آینده آماده می شود. حتی بافت استخوانی، می تواند راحت تر باشد تا جنین را از طریق کانال تولد به حرکت درآورد. در طول این روند ممکن است درد در ناحیه گوش و لگن احساس شود. اما تمام درد ها به زودی برطرف خواهد شد. همه شما باید آن را انجام دهید سعی کنید آن را آسان کنید.

 

پیشنهاد ما:دانلود فایل صوتی:ناگفته های خطرات دوران بارداری

 

آیا تخلیه در هفته بیست و هفتم بارداریخطرناک است یا نه؟

آیا تخلیه در هفته بیست و هفتم بارداریخطرناک است یا نه؟

ترشحات در هفته بیست و هفتم بارداری همانند کسانی است که در ۲۶هفته هستند: آنها نیمه شفاف و نیمه جامد هستند. اگر این نوع ترشحات را دارید، می توانید راحت باشید.

 

اما اگر رنگ آنها عجیب باشد (به عنوان مثال، آنها قهوه ای، قرمز و یا حتی رنگ گلوله) و یا آنها بوی بد (مانند گوشت فاسد یا ماهی)، به نظر می رسد که شما عفونت تناسلی دارید. اگر خونریزی دارید، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید: این می تواند نشانه جدایی جفتی باشد که می تواند منجر به زایمان زودهنگام شود.

اگر چه در دوران بارداری تقریبا غیرممکن است که بیماریهای مقعدی را دریافت کنید، ممکن است از ابتلا به کاندیدیازیس و ریزش مو زیاد باشد. نگران نباشید: این بیماری ها آسان و سریع برای درمان هستند. اما شما باید آنها را در اسرع وقت درمان کنید زیرا ممکن است تورم بر کانال تولد و نوزاد در طول زایمان تاثیر بگذارد.

 

اگر ترشحات شما ضخیم، شبیه به پنیر باشد، شما همچنین باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. ترشحات بیش از حد نازک و آبدار می تواند مایع آمنیوتیک باشد که فقط شروع به جریان بسیار سریع می کند.

 

 رابطه جنسی در هفته بیست و هفتم بارداری

رابطه جنسی درهفته بیست و هفتم بارداری برای شما و کودک بی ضرر است. اما شما باید ابتدا با دکتر خود مشورت کنید این روند برای مادر و پدر خوب است. علاوه بر این، مادر بسیاری از احساسات جدید را تجربه خواهد کرد.

با این حال، زن باردار که رابطه جنسی دارد، باید برخی از قوانین را به یاد داشته باشد. سعی کنید از جنس خشن و عمیق اجتناب کنید و در مورد شکم خود را فراموش نکنید: لازم است موقعیت راحت تر را برای اجتناب از عوارض انتخاب کنید.

 

برخی از زنان در دوران بارداری مجاز به داشتن رابطه جنسی نیستند، اما رحم را افزایش می دهد که می تواند باعث زایمان زودهنگام شود. این زنان نباید خارج شوند زیرا ممکن است منجر به انقباض رحم شود. در صورتی که این اتفاق می افتد، شما باید با دکتر خود تماس بگیرید و بقای خود را حفظ کنید.

تست ها در  هفته بیست و هفتم بارداری

 

به طور معمول، زن باردار به طب سنتی متخصص زنان می رود. پزشک شما باید شکم، وزن و فشار خون خود را اندازه گیری کرده و همچنین ضربان قلب نوزاد را بررسی کنید. اگر مشکلی نداشته باشید، باید تمام این روش ها را یک بار در دو هفته انجام دهید، اما اگر در مورد هر چیزی نگران هستید، قبل از آن با پزشک مشورت کنید.

آزمایشها باید براساس برنامه انجام شود، ترجیحا قبل از بازدید از دکتر شما. مجموعه ای از آزمایشات شامل آزمون قند خون، آزمایش برای حضور پروتئین در ادرار، آزمایش برای لکوسسیت ها و سطوح اریتروسیت ها را اماده کنید.

 

سطح کلسترول شما در هفته بیست و هفتم بارداری نسبتا افزایش می یابد، اما نگران نباشید: هورمون های خاصی برای تولید شیر بیشتر در پستان به دلیل کلسترول تولید می شوند. کلسترول در این دوره به سادگی ضروری است اما باید در محدوده مشخصی باقی بماند.

 

اگر شروع به بروز تورم شدید در بدن خود کنید، از استفراغ گاه به گاه یا فشار خون بالا رنج می برید، این می تواند نشانه های پره اکلامپسی باشد. این بیماری باید کنترل شود زیرا آن را تحت تاثیر قرار می دهد organs دیگر در بدن شما، اما نگران نباشید: می توان آن را درمان کرد.


سلام مادر

هفته بیست و هشتم بارداری

هفته بیست و هفتم بارداری به پایان رسید و وارد هفته جدید شدیم ،در طول هفته بیست و هشتم بارداری چشم نوزاد در نهایت باز می شود. چشم ها آبی هستند. با این حال، رنگ همیشه آبی نیست. قبل از کار،  ممکن است رنگ خود را به سبز، قهوه ای یا هر رنگ دیگر تغییر دهند. علاوه بر این، در این مرحله از حاملگی، موهای سر و مژه شروع به رشد سریع تر می کنند.

این ممکن است باعث ناراحتی مادر شود. وزن نوزاد افزایش می یابد زیرا چربی در حال جمع شدن است. علی رغم این واقعیت، وزن کودک از قبل افزایش می یابد. در این مرحله وزن نوزاد حدود ۱ کیلوگرم ۱۰۰ گرم است.

 

در هفته بیست و هشتم بارداری حتی اگر یک زن احساس تغییرات بزرگی در بدن او نداشته باشد، لازم است که از یک دکتر بازدید کرده و معاینه شود. این بهتر است که کمتر از ۱ بار در هر ۱۰ روز انجام شود. این دوره زمانی است که یک مادر آینده نیاز به انجام بسیاری از آزمونها دارد. به غیر از آزمایش های مرتب که از اولین روزهای بارداری انجام می شود، ارگانیسم و خون باید برای حضور آنتی بادی، مقدار آهن در خون و حساسیت به گلوکز مورد آزمایش قرار گیرد. لازم است به تدریج بافت استخوانی کودک قوی تر شود.

برای انجام این کار، یک زن باید مصرف ویتامین ها یا قرص هایی را که حاوی کلسیم یا هر نوع دیگر از جمله “مواد مخدر” است، آغاز کند. همچنین می توانید با پزشک مشورت کنید و از بیهوشی بپرسید که برای شما مناسب است و می تواند در طول فرایند کار استفاده شود.

هفته بیست و هشتم بارداری و جنین

هفته بیست و هشتم بارداری و جنین

اگر دوره بارداری به آرامی ادامه یابد، رشد جنین در هفته بیست و هشتم بارداری ادامه خواهد یافت. وزن نوزاد جایی بین ۹۰۰ گرم است. تا ۱٫۱ کیلوگرم ارتفاع نوزاد جایی بین ۳۸ تا ۳۹ سانتی متر است. بافت استخوانی به سرعت در حال افزایش است. با تشکر از اینکه سلولهای برونکسی در ریه ها وجود دارد، کودک در حال حاضر قادر به نفس کشیدن خودش است.

 

جنین همچنان به تدریج وزن می کند. از آنجایی که بافت سلولی زیر پوستی ایجاد می شود، پوست به تدریج پاشیده می شود. همانطور که جنین بزرگتر می شود، فضای کم و کمتری برای حرکت آن وجود دارد. به تدریج، تمام فضای رحم را پر می کند. گرچه فضای کمی وجود دارد، جنین همچنان به طور فعال حرکت می کند.

با گذشت زمان، جنین به یک رژیم خاصی که بر اساس آن خواب و بیدار می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. این رژیم مانند رژیم یک انسان معمولی است که زاده شده و زندگی اش را می کند.

 

اسهال درهفته بیست و هشتم بارداری

اگر اسهال یک خانم در هفته بیست و هشتم بارداری نگران کننده باشد و هیچ دلیل جدی برای نداشته باشد یا به پزشک دسترسی نداشته باشد، باید با شرایط خاصی که می تواند بارداری را نجات دهد و به سلامتی او خطری نرساند نرساند باید نکته های زیر را رعایت کند.

 

• اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی مایعات حاوی قند و نمک را بنوشید. بهترین نوشیدنی ها در این دوره آب معدنی هستند. برای تعیین اینکه مایعات کافی برای بدن وجود دارد، باید رنگ ادرار را کنترل کنید. رنگ نور زرد و بافت شفاف یک قانون است.

• همچنین شما باید به یک رژیم غذایی بپیوندید که شامل خوردن مقادیر کوچک است. شما می توانید رشته فرنگی، برنج، و موز داشته باشید. غذاهای شور در این مورد مکمل خوبی برای رژیم هستند. غذاهای تند و یا چرب، میوه های خشک و شیر نباید در هر مورد مصرف شود. اما غذای نشاسته، هویج پخته یا آب پز، گوشت بدون چربی و ماست توصیه می شود.

• شما باید داروهایی را مصرف کنید که در دوران بارداری مانع از آن نیستند و علل بیماری را مطرح می کنند. شما نباید داروهای خود را به خصوص در دمای بالا و یا وجود خونریزی داشته باشید.

اسهال در دوران بارداری به تقریبا همه افراد اتفاق می افتد، اما با وجود این، اکثر مادران باردار نمی دانند که چه کاری باید انجام دهند. نکته اصلی این است که نگران نباشید، اما به آرامی علل بیماری را بررسی کنید و اگر تب، استفراغ و حالت تهوع وجود نداشته باشید، درمان می تواند در خانه باشد. اما برای بازدید از متخصص زنان و زایمان، مراقبت از بارداری توصیه می شود.

اندازه شکم در هفته بیست و هشتم بارداری

اندازه شکم در هفته بیست و هشتم بارداری

همانطور که شکم بزرگتر می شود، پوست شروع به کشیدگی می کند. این روند معمولا با خارش همراه است. به عنوان یک نتیجه، نوار های قرمز و بعد از آن بر روی پوست ظاهر می شود. این قسمتها به مدت بقیه زندگی شما با شما باقی خواهند ماند.

 

به منظور کاهش و جلوگیری از گسترش طولانی، زن باید به طور منظم از وسایل مخصوص برای این موارد استفاده کند. امروزه بسیاری از چیزهای مختلفی وجود دارد که به جلوگیری از کشش کمک می کند. این می تواند کرم ها، پماد ها و ژل ها یا روغن های طبیعی متفاوت باشد.

 

 اگر ما هفته بیست و هشتم بارداری را طبق این قاعده “رمزگشایی” کنیم، آن برابر با ماه هفتم بارداری خواهد بود. شکم تبدیل به چنان بزرگ شده است که مرحله تشخیص حاملگی را سخت تر می کند. در حال حاضر سه ماهه سوم بارداری است. این به این معنی است که شما به زودی نوزادتان را میبینید کودک آماده شدن برای تولد است و مادرش به زودی او را ببیند.

بررسی سونوگرافی در هفته بیست و هشتم بارداری

بررسی سونوگرافی در هفته بیست و هشتم بارداری

در طی تمام دوران بارداری، تنها ۳ تحقیق سونوگرافی اجباری انجام شده است. در برخی موارد، یک استثنا ممکن است ساخته شود. اینها مواردی هستند که چنین مطالعاتی بیشتر به دلیل شرایط خاص و توصیه های پزشک انجام می شود. در هفته بیست و هشتم بارداری، ۲ تحقیق انجام شده است و پیش بینی می شود. به عنوان مثال، تحقیق سوم در هفته ۳۲ بارداری یا در مرحله ۸ ماه انجام می شود.

 

با این حال، اگر فکر می کنید لازم است یک بار دیگر به کودک نگاهی بیندازید، ببینید که چگونه او انجام می دهد، جایی که او در آن قرار دارد، هر گونه پاتولوژی وجود دارد، هر زمان که می خواهید، می توانید تحقیقات فراوانی انجام دهید. با این حال، تمام زنان قادر به درک اطلاعات بصری در مانیتور نیستند. در اینجا یک دکتر می تواند به شما کمک کند. پزشک که انجام تحقیقات را انجام می دهد، همه چیز را که روی مانیتور می بیند به شما می گوید.

 

تست های لازم در هفته بیست و هشتم بارداری

 

در هفته بیست و هشتم بارداری، به غیر از آزمون های اولیه که از همان ابتدای بارداری ساخته اید، باید آزمایش های بیشتری انجام دهید. اینها، برای مثال، آزمایش هایی برای تشخیص آنتی بادی در خون هستند و اطلاعات در مورد سطح قند در خون دریافت می کنند. این آزمایشها اقدامات پیشگیرانه است. مواردی وجود داشت که در آن خون مادرانی که تا به حال نوزاد خود را به دنیا نیاورده بودند یک عامل منفی تعیین شد.

 

در هفته بیست و هشتم بارداری برای کنترل سطح آهن، به اصطلاح هموگلوبین و قند در ارگانیسم مادر آینده لازم است. این امر باعث ایجاد کم خونی و دیابت ناشی از وضعیت حاملگی می شود. برای انجام این کار، وقتی به پزشکی متخصص خود مراجعه می کنید، باید نمونه هایی از خون و ادرار را با خود داشته باشید. پیش از این یک زن باردار یک متخصص بیماریهای زنان یک بار در ماه بازدید کرده. حالا او نیاز دارد که متخصص زنان خود را دو بار بیشتر بپرسد – دو بار در ماه.

رحم در هفته بیست و هشتم بارداری

این نه تنها شکم است که در هفته بیست و هشتم بارداری بزرگتر می شودبلکه اندازه رحم زن باردار نیز بزرگتر می شود. رحم در جایی که در ابتدای بارداری قرار دارد، دیگر قرار ندارد. این در حال حاضر ۸ سانتی متر بالاتر از ناف و ۲۸ سانتی متر بالاتر از سمفیز ناحیه شکم است. با این حال، این اندازه نهایی رحم نیست. این تا پایان بارداری بزرگتر خواهد شد. همانطور که جنین رشد می کند، رحم نیز بزرگ میشود.

 

اگر یک زن در هفته بیست و هشتم بارداری احساس تشنج رحم کند، او نباید نگران باشد. این ها انقباضات آموزشی هستند. به عبارت دیگر، این انقباضات دوره ای رحم است. مانند انقباضات، به عنوان یک قاعده، طولانی نیست و بدون درد هستند. با این حال، اگر چنین انقباضی هایی برای مدت زمان بسیار طولانی و با تخلیه همراه باشد، ضروری است که فورا با پزشگ خود تماس بگیریم و برای جلوگیری از هر گونه عوارض احتمالی کمک بگیریم.

تولد زودرس در هفته بیست و هشتم بارداری

تولد زودرس در هفته بیست و هشتم بارداری

در هفته بیست و هشتم بارداری ، چنین مواردی است که یک کودک تصمیم می گیرد به دنیا می آید این خطرناک نیست زیرا در این مرحله کودک به اندازه کافی برای زنده ماندن و ادامه زندگی در خارج از بدن مادر است. در موارد زایمان زودرس در این مرحله، موارد مرگ نادر است. اکثر موارد زایمان زودرس هموار می شوند و نوزاد دارای شانس بالایی برای زنده ماندن است.

 

با توجه به فن آوری های مدرن، نوزادانی که به زودی متولد می شوند، فرصتی برای زنده ماندن دارند، زیرا عملکرد حیاتی آنها می تواند با کمک وسایل خاصی برای مدت زمان لازم مورد حمایت قرار گیرد.

 

اگرچه زایمان زودرس می تواند به راحتی و به نوزاد آسیب برساند، اما برای مادر بسیار مضر است. چنین مواردی مانند term labor نامیده می شود. از آنجا که ارگانیسم مادر هنوز به طور کامل برای کار آماده نیست، احتمال عوارض وجود دارد. لیستی از عوارض شامل پارگی های گردنی از اندازه های مختلف، پارگی زودرس غشاء، گذرگاه های مادر که آماده نیستند. همچنین خونریزی وجود دارد که ممکن است نه تنها در طول کار، بلکه پس از فرآیند نیز رخ دهد.

احساساتی که توسط مادر در هفته بیست و هشتم بارداری تجربه می شود

در هفته بیست و هشتم بارداری، مادر کودک می تواند خودش را تحت کنترل خود نگه دارد. همانطور که نوزاد رشد می کند، حرکات رخ می دهد اغلب و آنها بیشتر قابل درک است. این به ویژه در زمان زمانی که کودک است، اتفاق می افتد. مادر آینده می تواند یک زندگی جدید را درون خود احساس کند.

 

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند زمان نگهداری نوزاد را کنترل کنید و حتی زمان و تعداد این دوره ها را در یک دفترچه یادداشت کنید. کودک هر ۶ دقیقه یک بار حرکت می کند. به طور معمول، یک نوزاد در داخل رحم مادر شروع به حرکت در شب، زمانی که بدن مادر آرام تر است.

 

حرکات او آرام کردن نوزاد و خوابیدن است. علاوه بر این، هنگامی که سطح گلوکز در ارگانیزم مادر بالا می رود، یک کودک واکنش نشان می دهد. افزایش سطح قند توسط مادر که در حال خوردن است، ایجاد می شود. هنگامی که یک زن تحریک و یا استرس را تجربه می کند، کودک نیز شروع به حرکت بیشتر فعالانه می کند. دلیل این افزایش سطح آدرنالین خون است.

درد و گرفتگی عضلات در هفته بیست و هشتم بارداری

هفته بیست و هشتم بارداری با احساسات دردناک تر نسبت به گذشته همراه است. همانطور که قبلا گفته شد، این دوره زمانی است که نه تنها نوزاد شما، بلکه رحم نیز به طور قابل توجهی بزرگتر می شود. شما شروع به احساس درد در ناحیه پشت می کنید. این اتفاق می افتد به این دلیل که حمایت از مفصل و پیازها نرم تر می شود و مرکز گرانش شما به دلیل شکلی بزرگتر تغییر می کند.

چنین درد هایی مانند یک نتیجه از رحم است که بر روی عصب سیاتیک فشار می آورد. در نتیجه، این ممکن است نه تنها در درد در پشت، بلکه درد در زانو و استخوان باشد. به طور معمول، این درد های ناخوشایند و خود به خودی قوی یا تیز نیستند. اگر چنین درد هایی با زمان ضعیف نباشد و بسیار شبیه انقباض های شدید باشد، لازم است لزوما با پزشک خود تماس بگیرید. این ممکن است مورد تولد زودرس باشد.

 

همچنین توجه به درد در ناحیه کمر شکم ضروری است. به خصوص، اگر آنها با استفراغ، حالت تهوع یا سوزش همراه باشند. این علائم معمولا بعد از خوردن چیزی اتفاق می افتند. در این مورد، لازم است به دکتر بروید.

 

مشکلی که مادران آینده با آن مواجه هستند، تورم است. برخی از زنان به آن توجه زیادی نمی کنند، برخی دیگر توجه می کنند. آنها همیشه به این که در آینه نگاه می کنند، توجه می کنند و متوجه می شوند که آنها در یک جفت کفش نمی توانند پا کنند. هیچ چیز برای ترس نیست که تورم آنقدر شدید باشد.

 

با این حال، اگر تورم بسیار شدید باشد، شما باید با پزشک خود مشورت کنید و میزان آب مصرفی که در هر روز می خورید را کاهش دهید تا پیامد منفی نباشد. همچنین، نیاز به حفظ وزن خود را تحت کنترل ثابت وجود دارد.

 وزن زنان باردار در هفته بیست و هشتم بارداری

در ۷ ماهه بارداری سرعت افزایش وزن به شدت افزایش می یابد. در این دوره یک زن باید تا ۵۰ گرم در روز یا حداکثر ۳۰۰ گرم در هفته وزن به دست آورد. در طول دوران بارداری، کنترل دقیقا همان چیزی است که یک خانم می خورد، لازم است از آنجایی که او نه تنها خودش را تغذیه می کند، بلکه کودک خود را نیز تغذیه می کند. نیاز به کنترل وزن وجود دارد. شما باید به طور منظم خودتان را وزن کنید. در طی دوران بارداری یک زن باید از ۸ تا ۱۰٫۵ کیلوگرم برسد.

 

پیشنهاد ما:دانلود فایل صوتی:ناگفته های خطرات دوران بارداری

 


سلام مادر

مراحل زایمان طبیعی

* علائم شروع زایمان عبارتند از:

درد ناحیه زیر شکم و یا کمر که به تدریج طول مدت درد بیشتر و فاصله بین آن کوتاه تر میشود.

بروز هر نوع ترشح خونی از واژن یا مهبل

آبریزش از مهبل یا واژن

 

* فرآیند زایمان معمولاً به سه مرحل تقسیم می شود :

مرحلۀ اول : از زمان شروع دردهای زایمانی تا باز شدن کامل دهانۀ رحم می باشد .

مرحلۀ دوم : از باز شدن کامل دهانۀ رحم تا خروج نوزاد می باشد .

مرحلۀ سوم : از خروج نوزاد تا خروج جفت می باشد .

 

* مرحله اول:

مرحله اول نیز سه قسمت دارد : دردهای ابتدایی، دردهای فعال ، مرحلۀ انتقالی . تمامی مرحلۀ اول ممکن است ۱۲-۱۴ ساعت برای شکم اولها و ۵-۶ ساعت برای مادرانی که قبلاً هم زایمان کرده اند طول بکشد . نیروی انقباضات رحمی ، دهانۀ رحم را باز می کند و میزان این باز شدن معمولاً با سانتیمتر بیان می شود که در معایتۀ داخلی که با یک یا دو انگشت صورت میگیرد ، تعیین می شود . باز شدن کامل دهانۀ رحم ۱۰سانتی متر می باشد .

 

دردهای ابتدایی : از شروع انقباضات واقعی زایمانی تا هنگامی که دهانۀ رحم ۴ سانتی متر باز شده باشد می باشد .

دهانۀ رحم علاوه بر باز شدن ، نازک هم شده است . این قسمت معمولاً از همۀ مراحل قابل تحمل تر می باشد . و از آنجایی که این قسمت از مرحلۀ اول حدود ۶ ساعت طول میکشد ، بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند این مرحله را در منزل به سر ببرند . باز شدن دهانۀ رحم در این مرحله بسیار کندتر از مرحلۀ بعدی است . برای مثال برای عبور ۲ سانتی متر به ۴ سانتی متر زمان بسیار بیشتری می برد تا این که از ۶ سانتی متر به ۸ سانتی متر بروید ، هر چند که در هر دو ، ۲ سانتی متر پیشرفت کرده اید.

 

درد های فعال : از زمانیست که دهانۀ رحم ۴ سانتی متر باز شده تا هنگامی که به ۷ سانتی متر برسد . وقتی که دهانۀ رحم ۶ سانتی متر باز شد ، انقباضات بسیار قوی تر گردیده اند و دفعات آنها نیز بتدریج افزایش می یابند و زمان بیشتری به طول می انجامند . برای مثال هر دو دقیقه یک انقباض ۶۰ثانیه ای ممکن است رخ دهد . در این مرحله احتمالا ًاحساس گرمی می کنید ، دهانتان خشک می شود ، کمی خسته می شوید و کمرتان نیز درد می گیرد . بهتر است مرتب تغییر وضعیت بدهید ولی به پشت نخوابید . مرتب ادرار کنید( ساعتی یکبار ) و در صورت امکان حولۀ گرمی به کمرتان بگذارید . صورتتان را بشویید ( برای رفع احساس گرما ) و نفسهای عمیق بکشید .

 

مرحلۀ انتقالی : زمانی است که دهانۀ رحم ۸ سانتی متر باز شد تا وقتی که به ۱۰ سانتی متر برسد . این مرحله به عقیدۀ بسیاری زنان ، دردناک ترین مرحله است و البته خوشبختانه کوتاه ترین مرحله ( معمولاً ۹۰-۲۰ دقیقه طول می کشد ) در این مرحله احساس دفع مدفوع بشما دست می دهد و این نشان می دهد که سر جنین به راست رودۀ شما فشار می آورد و نزدیک زایمان هستید .

 

سایر علامتهای این مرحله عبارتند از : تحریک پذیری ، نشانۀ خونی ، لرز ، تهوع و استفراغ ، گرفتگی پا و تعریق ( البته ممکن است هیچ یک از این علامتها را نداشته باشید ). سعی کنید بدنتان را شل کنید و نفسهایتان را سریع تر کنید . اگر احساس گیجی می کنید ، درون دستهای بسته تان تنفس کنید . مرتب تغییر وضعیت دهید و در صورت نیاز هیچ اشکالی ندارد که سر و صدا کنید .

 

ناگهان یک احساس کاملاً متفاوتی به شما دست می دهد . شما یک فشاری در لگنتان حس می کنید و یک تمایل غیر قابل کنترل برای زور زدن به شما دست می دهد . اما اگر دهانۀ رحمتان ۱۰ سانتی متر باز نشده باشد نباید زور بزنید چرا که باعث صدمه زدن به دهانۀ رحم خود می شوید .

با فشارهای شما و انقباضات رحمی ، سر جنین پایین تر می آید و به کف لگن فشار وارد می کند بطوری که با عضلات خارجی این ناحیۀ لگن ، بنام پرینه ، مماس می گردد . همچنانکه سر جنین به آرامی پرینه را متسع می سازد ، شما هم یک احساس ناراحت کننده کشیدگی و سوزش در این منطقه می کنید . خوشبختانه این احساس فقط لحظه ای است چونکه فشار سر جنین به پرنیه یک نوع بی حسی طبیعی ایجاد می کند . این مرحله یک مرحلۀ بسیار بحرانی برای جنین شما می باشد . البته اینجا آخر کار نیست ممکن است این مرحله طولانی شود و تا خروج کامل جنین ۹۰ دقیقه طول بکشد ولی معمولاً کوتاه تر است مخصوصاً اگر در این مرحله عمل چیدن پرنیه ( اپیزیاتومی ) توسط ماما یا پزشک صورت گیرد که باعث می شود مرحلۀ دوم سریع تر انجام شود و فشار کمتری به سر جنین وارد گردد و از پارگی احتمالی عضلات این ناحیه ( که ترمیم آن ها نیز مشکل تر می باشد ) جلوگیری کند .

 

بعد از اتمام مرحلۀ سوم ، با انجام چند بخیه اپیزیاتومی ترمیم می شود . معمولاً در همۀ شکم اولها این اقدام ( اپیزیاتومی ) صورت می گیرد و اکثر شکم دوم ها نیز بی بهره نیستند ولی شکم سوم ها به بعد معمولاً احتیاجی به این عمل ندارند چرا که عضلات پرنیه شل تر شده اند و مقاومت چندانی در مقابل عبور جنین نشان نمی دهند و مرحلۀ خود به خود سریع تر صورت می گیرد .

 

* جنین در این مرحله چگونه است ؟

با شروع و پیشرفت دردهای زایمانی ، سر جنین ( که در روزها یا هفته های آخر بارداری وارد لگن شده بود ) به عریض ترین قسمت لگن حرکت می کند و در این حین مرتب تغییر وضعیت می دهد و می چرخد و البته به مثانه و راست رودۀ شما بیشتر فشار وارد می شود .

 

در طی زایمان و بیشتر در مرحلۀ دوم ، جمجمۀ جنین تحت فشار بدن شما قرار می گیرد و بطور مرتب تغییر شکل می دهد . به همین علت اگر سر نوزادتان کشیده به نظر می رسد و یا قسمتی از آن به نظر تغییر شکل یافته می رسد ، نگران نباشید چون این حالت به علت همین فشارهای لگن به سر جنین ایجاد شده است و بعد از یکی دو روز کاملاً برطرف می شود . استخوان های جمجمۀ جنین در همه جا کاملاً سفت نشده اند و نقاط نرمی بنام فونتانل و یا ملاج در جلو و پشت سر نوزاد وجود دارند . این نقاط نرم به استخوان های جمجمه اجازه می دهند که برخی نقاط بر روی هم بخوابند و در مجرای زایمانی بهتر جای گیرند .

 

بطور طبیعی نوزاد با سر به دنبا می آید . البته می تواند با پاها ، باسن ، صورت و ابرو ( حالتی بین سر و صورت ) نیز به دنیا بیاید ولی مطلوب ترین حالت همان حالت سر می باشد و از حالتهای مختلف سر ، حالتی بهتر و شایع تر از بقیه است که صورت به پشت مادر باشد .

زایمان نوزاد با پاها ( بریچ ) تقریباً ۳% کل زایمان ها را تشکیل می دهد . در این حالت البته زایمان طولانی تر و مشکل تر خواهد بود ( مخصوصاً درد کمر ) . زایمان طبیعی در این حالت هم برای شما دردناک تر خواهد بود ، هم برای جنین پر خطرتر و البته برای ماما یا پزشکتان هم مشکل تر . بیشتر حالتهای بریچ را سزارین می کنند ( مخصوصاً در شکم اول ها و شکم دوم ها ) .

۷۶۵۷۶۸۷۸۹۷۹۸۷.jpg

 

* مرحلۀ دوم : تولد نوزاد

برای زایمان احتمالاً شما را به اتاق زایمان و تخت زایمان راهنمایی می کنند ( گاهی با برانکارد می برند ) . احتمالاً تخت زایمانی را در مطب ماما یا پزشکتان دیده اید ، بیشتر شبیه به صندلی بزرگ و بلندی است که دو پایه در انتها دارد که پاهای شما را روی آنها قرار می دهند . ناحیۀ تناسلی شما با مواد ضد عفونی کننده شسته می شود و روی شکم و پاهایتان پارچه های استریلی پهن می گردد .

 

هنگامی که دهانۀ رحمتان ۱۰ سانتی متر باز شد ، ماما یا پزشکتان به شما می گوید که می توانید به طرف پایین زور بزنید ( معمولاً بطور ناخود آگاه چنین احساسی را خواهید داشت ) . بهتر است زور زدن شما همراه با یک بازدم آهسته باشد . بش از ۶-۵ ثانیه نفستان را حبس نکنید . در صورتی که پس از ۳۰ دقیقه پیشرفتی نکرده اید و جنین نزول نکرده است ( پایین نیامده است ) ، وضعیت سر پا نشستن نیز می تواند کمک کند . نزول جنین در مجرای زایمانی به کمک فشارهای شما و انقباضات ماهیچه های شکمی و دیافراگم ( عضله کف قفسه سینه ) صورت می پذیرد . هر چند این مجرا حدود ۱۰ سانتی متر بیشتر نیست ولی ممکن است ۲۰ دقیقه تا دو ساعت ( در زایمان های مشکل ) طول بکشد تا او این مسیر را طی کند .

هنگامی که سر جنین کاملاً پایین آمد و به پرنیه فشار آورد ، اپیزیاتومی می تواند انجام گیرد . آخرین انقباض قبل از زایمان سر ، احتمالاً باعث یک احساس سوزش و کشیدگی می شود . بعد از تولد سر ، یک شانه و سپس شانۀ بعد و بلافاصله بقیه بدن به دنیا می آید . قسمت مشکل زایمان در درجۀ اول همان سر می باشد . زایمان شانۀ اول نیز مقداری ایجاد درد می کند اما بقیۀ بدن تقریباً به بیرون لیز می خورد .

 

معمولاً دهان و بینی نوزاد تمیز می شود و شما برای اولین بار صدای گریۀ او را می شنوید ( که هیجان انگیزترین مرحلۀ زایمان و حتی عمرتان می باشد !) در این مرحله نوزاد هنوز از طریق بند ناف به شما متصل است . ماما یا پزشکتان بند ناف را در دست می گیرد و هنگامی که ضربان آن تمام شد اول با دو پنس آن را می بندد و سپس می چیند . سپس یک گیرۀ پلاستیکی در فاصلۀ ۳-۲ سانتی متری شکم نوزاد ، بر روی بند ناف می بندد و بقیۀ آن را می چیند .

 

از عجایب خلقت است که پس از آن همه سختی و درد و خستگی و احتمالاً بی خوابی ، با تولد نوزاد ، تقریباً همۀ دردها از بین می روند . بخصوص هنگامی که نوزاد کوچک و قشنگ تان را ( که ۹ ماه در انتظار دیدارش بودید ) می بینید ، همۀ درها حتی فراموش می شوند !

البته توجه دارید که کل مدت دردهای ناراحت کننده زایمان طبیعی شاید به اندازۀ مدت یک دندان درد ساده باشد ! ولی متأسفانه همیشه آن چنان از دردهای زایمانی و شدت و مدت آن ها نقل شده است که باعث وحشت مادران جوان می گردد.

 

* فورسپس و واکیوم ( زایمان با دستگاه )

برخی مواقع ممکن است دردهای زایمانی به خوبی پیشرفت کند ولی در انتها خروج جنین با کمی اشکال مواجه شود و یا از این لحاظ مشکلی نباشد منتها به علت زجر جنین و یا حالت اضطراری دیگری خروج سریع جنین اجباری باشد . در این حالت ممکن است پزشکتان تشخیص دهد که استفاده از فورسپس و یا واکیوم بهتر از اجرای سزارین باشد و البته در بسیاری از موارد هم همینطور است و عوارض آنها کمتر سزارین می باشد ، البته تنها هنگامی که شرایط استفاده از این وسایل وجود داشته باشد که این تشخیص را باید به عهده پزشکتان بگذارید .

 

یک فاکتور مهم در هنگام به کار بردن هر دو وسیله این است که باید شرایط اجرای سزارین اورژانس مهیا باشد چرا که ممکن است از این وسایل نتیجه به دست نیاید و بیمار فوراً باید تحت عمل سزارین قرار گیرد . احتمال عدم موفقیت با واکیوم بیشتر از فورسپس می باشد و ایجاد ضربه به پوست سر جنین بیشتر است .

مسأله ای که حائز اهمیت است این است که اگر به پزشکتان اعتماد دارید ، مطمئن باشید او فقط در جایی که لازم و ضروری است از فورسپس و یا واکیوم استفاده می کند و همیشه سلامت شما و نوزادتان را نسبت به همه چیز ارجح می داند .

 

* مرحلۀ سوم : خروج جفت

جفت عضوی است که در طول حاملگی به دیوارۀ رحم متصل است و از طریق بند ناف به جنین وصل می باشد . مسئولیت تغذیه و اکسیزن رسانی به جنین و دفع ضایعات جنین به عهده جفت می باشد .

پس از تولد نوزاد ، انقباض رحم متوقف می شود و می تواند پس از آن همه فعالیت کمی استراحت کند . پس از چند دقیقه دوباره منقبض می شود. این انقباضات جفت را از دیوارۀ رحم جدا کرده و آن را به بیرون هدایت می کنند که معمولاً با خروج مقداری خون نیز همراه می باشد .

 

پس از خروج جفت ، ماما یا پزشکتان اقدام به ترمیم اپیزیاتومی می کند ( در صورتی که انجام شده باشد ) بخیه ها را با نخهای قابل جذب انجام می دهند که در عرض ۲۰-۱۵ روز جذب می شوند . نوزادتان کاملاً بررسی می شود و به شما داده می شود . بهتر است هر چه زودتر او را شیر دهید . این کار هم ارتباط عاطفی نوزاد و مادر را تقویت می کند ، هم جریان شیر زودتر برقرار می شود و هم رحم زودتر به حالت اولیه بر می گردد ( به علت هورمون های مترشحه در اثر مکیدن پستان ) .

 

حداقل تا دو ساعت در زایشگاه خواهید ماند و ماما یا پرستار آن بخش، خونریزی رحمی شما را کنترل می کند . در صورتی که رحم شما منقبض شد و خونریزی تان کنترل گشت ، شما را به اتاقتان در بخش منتقل می کنند .

هر چند پس از آن همه تلاش احساس خستگی می کنید ولی احتمالاً برای خوابیدن بیش از اندازه هیجان زده هستید و بعد از خبر دادن به فامیل و آشنایان حتماً بیشتر از هر کاری تمایل دارید عضو جدید خانواده تان نگاه کنید و او را تجلیل نمایید و البته هر کسی هم به دنبال شباهت تازه وارد عزیز با خود می باشد .

 

* مراقبتهای پس از زایمان:

زمان ترخیص بطور معمول در زایمان طبیعی ۲۴ ساعت بعد از زایمان و در سزارین ۷۲ ساعت بعد از زایمان می باشد. شش هفته اول بعد از زایمان دوران نقاهت یا نفاس نامیده می شود. در این مدت نیز لازم است مادر در روز دهم و روز چهلم پس از زایمان به مراکز بهداشتی مراجعه نماید. تا از نظر وجود علائم خطر مورد بررسی قرار گیرد.

 

* علائم خطر پس از زایمان:

تب و لرز

خونریزی بیش از میزان قاعدگی در هر زمان یا ادامه خونریزی بیشتر از حد لکه بینی بعد از ده روز

درد و ورم ناحیه بخیه ها

هر گونه درد، قرمزی و تورم پستان ها

لمس توده یا درد و تورم و خروج ترشحات چرکی از محل بخیه ها

خروج ترشحات چرکی و بدبو از مهبل

درد زیر دل یا درد ساق پا

بی اختیاری دفع ادرار و مدفوع، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن و تکرار ادرار

افسردگی شدید

سرگیجه و رنگ پریدگی

 

مرور وقایع زایمان :

مرحله اول یا دردهای زایمانی

در این مرحله با شروع انقباضات رحمی، گردن رحم تدریجا نرم و منبسط می شود تا به۱۰ cm برسد. این مرحله خود به مراحل سه گانه فاز ابتدایی، فاز اکتیو و فاز انتقالی تقسیم می شود.

 

فاز ابتدایی

فاز ابتدایی فازی است که در آن رحم به صورت منظم منقبض می شود. این انقباضات بر خلاف انقباضات براکستون هیکز که نا منظم و بی درد هستند، به تدریج دردناک می شوند.

ریتم و سرعت زایمان در هر خانم باردار ممکن است خصوصیات مخصوص به خود را داشته باشد. بعضی ها حتی متوجه انقباضات اولیه نیز نمی شوند در حالیکه دهانه رحم چندین سانتیمتر باز شده است. وقتی که گردن رحم شروع به باز شدن می کند، وضعیت آن در لگن تغییر می کند و به سمت جلو آمده و نرم می شود. برای اینکه بتوانید تفاوت این دو را بهتر درک کنید نوک بینی خود را لمس کنید، سفت و عضلانی است؛ حالا لبهای خود را لمس کنید، نرم و شل است. سرویکس یا گردن رحم از حالت سفت به حالت شل در می آید.

 

چه می توان کرد؟

شما می توانید در خانه چرخی بزنید، برای قدم زدن بیرون روید، یک فیلم تماشا کنید، یک حمام گرم بگیرید. چرت بزنید یا استراحت کنید.. تنقلات میل کنید؛ خوراکی های غنی از کربوهیدرات بهترین انتخاب هستند. اگر انقباضات دردناک است، ماساژ و تکنیک های آرامش بخشی و دوش آب گرم مفید واقع می شوند.

 

فاز فعال

ماما ها و پزشکان فاز فعال را مرحله ای می دانند که در آن سرویکس باز شده و انقباضات شما نزدیک به هم و قوی تر شده اند. سرانجام فواصل سه یا چهار دقیقه ای به فواصل ۶۰ تا ۹۰ ثانیه می رسند و انقباضات شدید می شوند.

 

چه می توان کرد؟

زمانی که رفتن به بیمارستان یا زایشگاه از ماندن در خانه بهتر به نظر می رسد، موقع عزیمت است. اگر در خانه زایمان می کنید به مامای خود اطلاع دهید. انقباضات پشت سر هم می آیند، وضعیت های مختلف را امتحان کنید تا ببینید در چه وضعیتی احساس راحتی بیشتری می کنید. تمرین تنفس و تکنیکهای آرامش بخشی در این مواقع مفیدند.

توجه کنید که می توانید یک دوش آب گرم بگیرید که برای کاهش درد بسیار مفید است و همچنین زایمان را سرعت می بخشد. حتی می توانید زایمان در وان آب را انتخاب کنید.

گاهی اتفاق می افتد که در طی زایمان باز شدن سرویکس کند شده یا متوقف می شود. در این هنگام قدم زدن، ماساژ و حتی گریه کردن کمک می کند که اضطراب عاطفی از بین رفته و جریان زایمان سریع تر شود. اگر کیسه اب پاره نشده باشد، ماما با پاره کردن کیسه آب، پروسه زایمان را سرعت می بخشد. می توان از مسکن ها و بی حسی های نخاعی هم استفاده کرد.

 

فاز انتقالی یا مرحله گذر

طی این فاز سرویکس از ۸ تا ۱۰ سانتیمتر باز می شود. هر بار که انقباض زایمانی شروع می شود ۱ تا یک و نیم دقیقه به طول می انجامد و تقریبا هر ۳ دقیقه تکرار می شوند. این مرحله معمولا دوره سختی از مراحل زایمانی است.

 

چه می توان کرد؟

زایمان بسیار نزدیک است. وضعیت راحتی را برای خود انتخاب کنید. در فواصل انقباضات آرام باشید. تنفس خود را منظم کنید، از بینی نفس بکشید و از دهان بیرون دهید. اشکالی ندارد اگر بخواهید برای تحمل بهتر درد فریاد بزنید.

 

مرحله دوم یا تولد نوزاد

در این فاز رحم نوزاد را به بیرون می راند تا از کانال زایمانی یا همان واژن به دنیای بیرون بیاید. در این هنگام همراه انقباضات، شما سر نوزاد را بین پاهای خود حس می کنید. در ابتدای انقباض، نوزاد به بیرون رانده شده و انتهای انقباض کمی به داخل کشیده می شود. وقتی سر نوزاد در واژن قرار می گیرد، ماما از شما می خواهد که کمتر فشار بیاورید تا نوزاد به آرامی بیرون آید و ریسک پارگی در شما کمتر شود. اگر شما قبلا زایمان کرده باشید این فاز برای شما ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد. اگر زایمان اول شما باشد این فاز ممکن است ساعتها طول بکشد.

 

چه می توان کرد؟

به بدن خود توجه کنید. وقتی قدرت دارید زور بزنید. سعی کنید هنگام فشار آوردن نفس خود را حبس نکنید. در هر انقباض چندین بار زور بزنید. از کشش زمین استفاده کنید، ایستاده یا در حالت چمباتمه قرار بگیرید. اگر خیلی خسته شده اید، به پهلوی چپ بخوابید. اگر بی حسی نخاعی دارید، ماما به شما می گوید که چه زمانی زور بزنید. احتمالا وی توصیه خواهد کرد تا زمان دیده شدن سر نوزاد زور نزنید.

 

مرحله سوم یا خروج جفت

شروع این فاز از زمانی است که نوزاد بطور کامل بیرون آمده و در این فاز جفت بیرون می آید. جفت سیستم حمایتی جنین است که مسئول رساندن مواد مغذی به جنین و دفع مواد زائد از آن می باشد. پس از اتمام مرحله تولد نوزاد، انقباضات تا مدت کمی ادامه می یابد . خروج کامل جفت و ضمائم بیش از ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد.

 

چه می توان کرد؟

شما احتمالا این فاز را حس نمی کنید چون تمام توجه شما به نوزاد معطوف است. گذاشتن نوزاد روی قفسه سینه سبب ترشح هورمونهایی می شود که به جدا شدن جفت از رحم کمک می کنند. در این هنگام شما یا بسیار ضعف داشته و یا بسیار هیجان زده هستید. بعضی از مادران به علت زایمان طولانی و دردناک قادر به توجه کافی به نوزاد نیستند. بیشتر خانمها در این مرحله نیاز به استراحت و تغذیه مناسب دارند.

حال نوزاد خود را تحسین می کنید. دستها و پاهای او را بررسی می کنید. او را در بغل می گیرید. اگر می خواهید نوزاد را با شیر خود تغذیه کنید از همین الان شروع کنید. تعجب نکنید اگر نوزاد تمایلی نشان نمی دهد. اگر حتی او را به سینه تان بفشارید کافیست و او خیلی زود به خوردن شیر تمایل پیدا می کند.

 

*  مزایای زایمان طبیعی بر سزارین:

از نظر پزشکی سزارین یک عمل جراحی بزرگ محسوب می شود و مانند سایر اعمال جراحی نیاز به بیهوشی دارد، خطر ابتلاء به خونریزی، عفونت، احتمال نیاز به انتقال خون و خطرات ناشی از بیهوشی در مادران سزارین شده بیشتر است.

مدت بستری شدن مادر بعد از زایمان طبیعی خیلی کمتر از سزارین است.

مادرانی که زایمان طبیعی دارند در امر شیردهی و دادن آغوز به نوزاد موفق تر هستند. زیرا مادر بلافاصله بعد از زایمان نوزاد خود را در آغوش گرفته و او را شیر می دهد و از همان ابتدا می توان رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد برقرار نمود. در حالیکه در زنان سزارین شده نوزاد تا چندین ساعت ازآغوش مادرش دور می ماند.

زایمان طبیعی از نظر اقتصادی به نفع خانواده و جامعه است.

در زایمان طبیعی خانم ها تناسب اندام خود را با انجام ورزش های مناسب سریعتر از مادران سزارین شده بدست می آورند.


بیتوته