اموزش بارداری

اموزش بارداری و بچه داری

اموزش بارداری

اموزش بارداری و بچه داری

تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور در تحلیل تکنیکال چیست؟

کار اصلی تحلیل تکنیکال در بازار های سرمایه گذاری تشخیص زمان طلایی ورود است. از ابزارهای تشخیص ورود درست به سهام، می‌توان به اندیکاتور و اسیلاتور ها اشاره کرد که در قالب سیستم‌های در کف معروف هستند.
تیم محتوا کالج تی بورس در این مقاله به بررسی تفاوت اصلی بین اندیکاتور ها و اسیلاتور ها خواهد پرداخت.
ما در این مقاله در دو بخش مختلف به تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور خواهیم پرداخت. در بخش اول با مفهوم اندیکاتور و اسیلاتور آشنا خواهیم شد. در بخش دوم با تفاوت‌های اصلی اندیکاتور و اسیلاتور خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بخش اول: اندیکاتور و اسیلاتور چیست؟

اسیلاتور و اندیکاتور دو ابزار متفاوت در تحلیل تکنیکال هستند که می‌توان با کمک آن ها زمان طلایی ورود به هر سهمی را تشخیص داد.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور ها یک بخش مهم و اساسی از تحلیل تکنیکال می‌باشند که در کنار باقی اندیکاتور یا اسیلاتور ها استفاده می‌شود و به سیستم‌های خرید در کف هم معروف هستند.

حتما بخوانید: در معاملات بورسی خود از پوکربازها یاد بگیرید!

به اندیکاتور ها در زبان فارسی “شاخص” یا “مقیاس” هم گفته می‌شود. اندیکاتور ها با استفاده از میانگین حجم معاملات، روند سهم را تشخیص می‌دهند. همچنین آینده حرکات سهم را پیش بینی می‌کند و به ما تایید و هشدارهایی برای ورود و خروج به سهم می‌دهد.

اندیکاتور ها به ۴ قسمت مختلف تقسیم می‌شوند:

  1. روند ها (trend)

  2. حجم ها (volume)

  3. اندیکاتور بیل ویلیامز (bill williams)

  4. اسیلاتور ها (oscillators)

در ادامه به توضیح انواع اندیکاتور ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: ۳ نمودار قیمت پرکاربرد در تحلیل تکنیکال بازار بورس

روند ها

از اصلی‌ترین ابزارهایی که می‌توان در تحلیل تکنیکال استفاده کرد روندها هستند. این دسته از اندیکاتور ها در بازار های فارکس و بازار جهانی کاربرد بسیار خوبی دارند.
از مهم ترین ویژگی روندها می‌توان گفت که آنها دنبال کننده روند هستند. به این معنی که این اندیکاتور ها بر روی، خود نمودار قرار می‌گیرند و بر روی چارت یا همان کندل ها سوار می‌شوند.
از مهم ترین اندیکاتور های دنبال کننده روند می‌توان اندیکاتور قوی، ایچیموکو (ichimoku kinko hyo) را مثال زد همچنین باندهای بولینگر (Bollinger bands)، اندیکاتور مووینگ اوریج (moving average) و اندیکاتور سار (parabolic sar) از این دسته می‌باشند. با طی کردن مراحل زیر می‌توان روند ها رو در نرم افزار مفید تریدر پیدا کرد:

پنجره ی راهبر اندیکاتور ها روند ها

اندیکاتور و اسیلاتور

در عکس بالا اندیکاتور بسیار قوی ایچیموکو رو مشاهده می‌کنید که بر روی سهم شسپا قرار گرفته است.

حتما بخوانید: برترین اندیکاتور های حجم 

حجم ها

اندیکاتور حجم همان طور از اسم آنها پیداست حجم و ارزش معاملات رو مورد بررسی قرار می‌دهند. این اندیکاتور ها در پنجره ای جداگانه در زیر نمودار نمایش داده می‌شوند.
از این اندیکاتور ها می‌توان برای ورود و خروج پول به سهم کمک گرفت و بر تنظیمات این اندیکاتور ها را می‌تواند بر اساس حجم معاملات یا تعداد معاملات تنظیم کرد.

حجم ها ۴ اندیکاتور دارد که مهم‌ترین آن را می‌تواند اندیکاتور money flow index نام برد که در بین معامله گران و تحلیل گران بازار به اسم MFI معروف است. از دیگر اندیکاتور ها می‌توان volumes، on balance volume و اندیکاتور accumulation\distribution را مثال زد.

تفاوت اندیکاتور و اسلاتور ها

همانطور که در عکس بالا می‌بینید سهم شاراک که اندیکاتور حجم MFI در پنجره‌ای جداگانه به تحلیل این سهم پرداخته است.

حتما بخوانید: ۱۰ راز برتر جان مورفی در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور بیل ویلیامز

جناب آقای بیل ویلیامز خالق یک سری از اندیکاتور ها بوده است و به خاطر تلاش بسیار زیاد ایشان یک دسته از اندیکاتور ها را به نام ایشان ثبت کرده‌اند.
از معروف ترین اندیکاتور های بیل ویلیامز می‌توان به اندیکاتور alligator نام برد.

اسیلاتور ها

اسیلاتور ها که در زبان فارسی به آن‌ها “نوسانگر نماها” هم گفته می‌شود، یکی از دسته‌های اندیکاتور ها هستند که به ما در تشخیص ورود درست کمک می‌کنند.
از بهترین اسیلاتور ها می‌توان از اسیلاتور relative strength index با نام اختصاری RS نام برد که فوق‌العاده بین معامله گران و تحلیل گران بازار محبوب هست.

Indicator and Oscillator Difference

همانطور که در عکس بالا می‌بینید سهم شکربن که اسیلاتور RSI در پنجره‌ای جداگانه نمایش داده شده است.

بخش دوم: تفاوت های اصلی اندیکاتور و اسیلاتور ها

تفاوت اول

همانطور که خواندیم اسیلاتور ها جدا از اندیکاتور ها نیستند و به عنوان یکی از شاخه های اندیکاتور ها شناخته می‌شوند. در واقع اسیلاتور ها جزئی از اندیکاتور ها هستند.
همچنین اسیلاتور ها عموما به عنوان پنجره ای جداگانه در پایین نمودار نمایش داده می‌شوند. مانند اسیلاتور RSI، استوک استیک و مک دی. در طرف مقابل اندیکاتور ها عموما بر روی نمودار سهم سوار می‌شوند و حرکت می‌کنند و می‌توان اولین تفاوت بین این دو را همین دانست.

حتما بخوانید: الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال

تفاوت دوم

اسیلاتور ها دارای دو محدوده هستند:

  • اشباع خرید

  • اشباع فروش

در اسیلاتور های معروف مانند RSI خط ۷۰ به بالا به نام منطقه اشباع خرید حساب می‌شوند. یعنی منطقه‌ای که خریداران خسته شده‌اند و امکان ورود فروشندگان وجود دارد.
همچنین خط ۳۰ به پایین رو منطقه اشباع خرید حساب می‌شود یعنی منطقه‌ای که فروشندگان خسته شده‌اند و امکان ورود خریداران وجود دارد.

اندیکاتور ها و اسیلاتور ها در تحلیل تکنیکال

همانطور که در عکس بالا می‌بینید سهم پترول منطقه مشخص شده ۱ را منطقه اشباع خرید می‌گوییم همچنین منطقه ۲ را می‌‌توان منطقه اشباع فروش دانست.
این ویژگی، فقط در اسیلاتور ها وجود دارد. اندیکاتور ها همچنین ویژگی ندارند و می‌توان تفاوت دوم اسیلاتور و اندیکاتور را همین موضوع دانست.

حتما بخوانید: اندیکاتور سار چیست و چگونه عمل می‌کند

تفاوت سوم

سومین تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور را می‌توان واگرایی دانست. واگرایی ها تنها در اسیلاتور ها کاربرد دارند و برای اندیکاتور ها کاربردی ندارند. همچنین از محبوب ترین اسیلاتور ها می‌توان RSI و MACD را نام برد که برای گرفتن واگرایی کاربرد بسیار زیادی دارند.

نتیجه گیری:

در این مقاله با ۳ تفاوت اصلی میان اندیکاتور و اسیلاتور ها آشنا شدیم. می‌توان اندیکاتور و اسیلاتور ها رو در کنار هم به کار برد و تایید ورود و خروج از سهم را بسیار قوی‌تر کرد. ولی اینکه ترکیب کدام یک از اندیکاتور یا اسیلاتور با دیگری سیگنال قوی‌تری می‌دهد، نیاز دارد که شما با شرکت در کلاس‌ های آموزش سرمایه گذاری در بورس، نحوه خرید و فروش سهام و کسب سود در بورس را آموزش دیده باشید.
چنانچه در رابطه با این مقاله سوالات و ابهاماتی برای شما وجود دارد، در پایین همین مقاله مطرح بفرمایید. تیم مدرسین و تحلیل گران کالج تی بورس آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است.
به نظر شما ترکیب چه اندیکاتور و اسیلاتور هایی می‌تواند سیگنال و تایید قوی‌تری صادر کند؟

https://tboursecollege.com/blog/technical-analysis/indicator-and-oscillator-difference/

بازار ثانویه بورس چیست؟

بازار ثانویه بورس ایران محلی است که در آن سرمایه گذاران اوراق بهادار را خرید و فروش می کنند و همان بورس سهام که اکثر مردم می شناسند. ما به شما در دوره آموزش بورس همه نکات کلیدی و نحوه سرمایه گذاری و خرید و فروش ارزهای کشورها و دیجیتالی را آموزش می دهیم تا بتوانید به بهترین شکل ممکن معامله کرده و معاملات سودآوری داشته باشید. اگرچه اکثر سهام در بازار اصلی فروخته می شود و بازار بورس تهران و سایر شهرها به عنوان بازار بورس ثانویه هستند.

معاملات بازار ثانویه بورس به معنای سهام جدید نیست و به تأمین مالی شرکت کمک نمی کند. در عوض ، در بازارهای ثانویه ، سهامداران و سرمایه گذاران خارجی سهام ثانویه را خرید و فروش می کنند. قیمت سهم در بازار اولیه ثابت است ، در حالی که قیمت سهم در بازارهای ثانویه متناسب با عرضه و تقاضا تغییر می کند.

پخش‌کننده صوت

درک بازار ثانویه بورس

انواع و اقسام بازار ثانویه بورس وجود دارد و بانک ها و صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های بزرگ و کوچک و محل اوراق قرضه از شناخته شده ترین بازار ثانویه بورس هستند. معاملاتی که در بازار ثانویه بورس انجام می شود از بازار اولیه حذف شده است. مثلا بانک وامی را برای خریدار تصویب می کند و سپس بانک آن را در یک معامله ثانویه حذف کرده و در بازار ثانویه بورس می فروشد.

بازار بورس نیویورک، لندن، تهران همان بازار ثانویه بورس هستند که در آن ها معاملات بورس انجام می شود و در این بازار سرمایه گذاران بین خود معامله می کنند. اوراق قرضه، اوراق تجاری بهادار، اسکناس و انواع ارزها در این بازار معامله می شود. بازار ثانویه بورس نوعی بازار حراج است که در آن اوراق بهادار با بورس کالا انجام می شود.

نکات کلیدی بازار ثانویه بورس

-سرمایه گذاران در بازار ثانویه بورس با یکدیگر معامله می کنند و با نهاد صادر کننده اوراق بهادار کاری ندارند
-خرید و فروش اوراق بهادار در بازار ثانویه بورس از طریق بازار گسترده ای از معاملات انجام می شود.

مقایسه بازار ثانویه بورس و بازارهای اولیه

بازار اولیه و بازار ثانویه بورس نسبت به هم متفاوت هستند و اوراق قرضه در بازار اولیه بورس معامله می شود و حتی پیشنهادهای اولیه معاملات در بازارهای اولیه انجام می شود و سرمایه گذار با بانک سرمایه گذاری معامله می کند. سرمایه گذاران می توانند اوراق بهادار را در بازارهای ثانویه معامله کرده و سود حاصل از آن به سرمایه گذار می رسد. حجم معاملات در بازار اولیه بورس محدود بوده ولی در بازار ثانویه بورس نامحدود است.

در بازار اولیه درآمد حاصل از معاملات از آن شرکت است ولی در بازار ثانویه این درآمد به سرمایه گذار تعلق می گیرد. بازار اولیه بورس هیچ موقعیت جغرافیایی ندارد ولی بازار ثانویه بورس مکان و محل جغرافیایی خاصی دارد که در آن معاملات انجام می شود. سرمایه گذاران در بازار اولیه معامله می کنند ولی کارگزاری ها در بازار ثانویه بورس به عنوان واسط وارد عمل می شوند.

نحوه قیمت گذاری در بازار ثانویه بورس

قیمت اکثر معاملات در بازار اولیه از قبل مشخص شده ولی مقادیر عرضه و تقاضا مهم ترین عوامل تعیین کننده ای هستند که در بازار ثانویه بورس بر قیمت ها تاثیر می گذارند. از آن جایی که قیمت سهام در بازار اصلی افزایش می یابد به همین دلیل اکثر سرمایه گذاران دوست دارند که سهام خود را بفروشند و در صورتی که شرکتی سرمایه گذاران خود را از دست بدهد و قیمت سهام افزایش پیدا کند، متضرر خواهد شد.

بازارهای چندگانه و بازار ثانویه بورس

بازار ثانویه بورس همیشه در حال توسعه و گسترش است و حتی این نوع بازارها در مورد وام هم وجود دارند. بیشتر اوراق بهادار بسته بندی شده و به سرمایه گذاران فروخته می شوند.

-ویژگی های بارز بازار ثانویه بورس
-معاملات انبوه
-هزینه پایین معاملات
-شاخص مطمئن برای سنجش رونق یا رکود اقتصاد کشور
-تبدیل راحت به نقد
-تاثیر اخبار بر سهام
-بهترین جایگزین برای پس انداز
-قوانین سخت سرمایه گذاری
-امنیت بالای سرمایه گذاری
-کسب سود از مبالغ سرمایه گذاری
-کنترل بازار اولیه

انواع بازار ثانویه بورس

-چهار نوع بازار ثانویه بورس وجود دارد که به شرح زیر است.
-بازار اول – معاملات سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس
-بازار دوم – معاملات شرکت های غیر بورس در فرا بورس
-بازار سوم – معاملات شرکت های بورس در فرا بورس
-بازار چهارم – معاملات سرمایه گذاران عادی و شرکت و شبکه های الکترونیک

عوامل خطر در بازار ثانویه بورس

اولین ریسک نقدینگی است. از آنجا که تعداد سرمایه گذاران در بازار ثانویه بورس محدود بوده و نقدینگی کمتری نسبت به بازار سهام عمومی وجود دارد. البته گاهی اوقات شاید نتوانید خریدار سهام هایی که می خواهید بفروشید را پیدا کنید.

از این گذشته ، گزارش معاملات شرکت های خصوصی در بازارهای ثانویه ، مطابق با استانداردهای گزارشگری و شفافیت با طرف های عمومی نگهداری نمی شوند. به هر حال آنها هنوز هم خصوصی هستند. در نتیجه ، جمع آوری اطلاعات در مورد عملکرد اساسی و امنیت مالی یک شرکت قبل از مشخص تعداد کردن سهام سرمایه گذاران دشوار خواهد بود.

نتیجه گیری

در بازار ثانویه بورس، سرمایه گذاران باهم معامله می کنند و سود حاصل از معامله به سرمایه گذار تعلق می گیرد و نسبت به بازار اولیه بورس تفاوت هایی دارد و مهم ترین شاخص برای سنجش رونق یا رکود اقتصادی کشور بوده و قوانین سخت سرمایه گذاری بر بازار ثانویه بورس حاکم است و اخبار سیاسی و اقتصادی بر حجم معاملات تاثیر می گذارد.

کانال تلگرامی آموزشی بورس ملت راه اندازی شد خوشحال میشیم با هم باشیم.

https://boursemellat.com/what-is-the-secondary-stock-market/